Cookie / süti kezelés
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a axial.hu honlap működésének biztosítása, látogatóinak magasabb szintű kiszolgálása, látogatottsági statisztikák készítése, illetve marketing tevékenységünk támogatása érdekében cookie-kat alkalmazunk. Az Elfogadom gomb megnyomásával Ön hozzájárulását adja a cookie-k, alábbi linken elérhető tájékoztatóban foglaltak szerinti, kezeléséhez. Kérjük, vegye figyelembe, hogy amennyiben nem fogadja el, úgy a weboldal egyes funkciói nem lesznek használhatók.
Tudjon meg többet…
Rendben
Nem fogadom el
2018-03-07 15:43:55

Többet tud, mint te! (Totalcar cikk!)

Ki ne akadt volna már meg egy csavarral, amit nem tudott kihajtani? Ilyenkor gyakran az utolsó lépés, hogy elmegyünk valahová, ahol van légkulcs, és az ütve csavarozó leszedi. Szerencsére már nem kell mindehhez levegő, létezik akkus változat is.

De vajon hatékony?

A ritkán mozgatott, berohadt vagy egyszerűen csak nagy csavarok kihajtása néha komoly feladat. Ha lefordul róla a kulcs a hosszabbító rúddal, lenyalódik a hatlapfej, tovább fokozva az izgalmakat. Mert így még könnyebben átfordul rajta a kulcs, még jobban tönkretéve a csavart.

Az ütvecsavarozók ezekre az esetekre általában megoldást jelentenek, mert az ütések segítségével a csavar megindítása könnyebben sikerül, akár rozsdás, akár csak erősen meg van húzva.

Ez az első dolog, ami magyarázatra szorul ezekkel a szerszámokkal kapcsolatban, ez a Makita DTW1001 RTJ akkus ütvecsavarbehajtó is 1000 Nm-t ír a maximális nyomatékra. Ha ez egy állandó 1000 Nm-es nyomaték lenne, akkor azt simán kézzel megfogni, ellentartani képtelenség lenne. Viszont az ütvecsavarozás esetén a kis apró ütések a szerszám tömegét és a fogó ember kezét szinte egyáltalán nem csavarják a tehetetlenségi erő miatt.

Az is nyilvánvaló, hogy nem az első ütéssel lesz 1000 Nm-esre meghúzva a csavar, ezt a használati utasítás pontosan, grafikonokkal el is magyarázza. Érdekes, hogy ezeken a grafikonokon az 1000 Nm sehol sem szerepel, azonban 3 másodperces veretéssel a 800 Nm elérhető legalább 75%-os feltöltöttségű akkumulátorral. A görbén látszik, hogy tovább működtetve a csavarbehajtót nagyobb nyomatékot már nem ér el.

A szerszám kialakítása meggyőző. Masszív, nem kell aggódni, ha leesik, nem igazán lesz baja. A fogása jó, szinte gumírozott, jól a kézbe simul. A használati leírás ki is emeli, hogy a markolat elektromosan szigetelt, az akkumulátor pedig a szerszámtesthez rezgéscsökkentő módon kapcsolódik a hosszabb élettartam érdekében.

Két erős fényű led kapcsolható be az elején, ha esetleg sötétben dolgozunk, vagy be kell világítani valahová, például egy szerkezet belsejébe.

A 18V-os akkumulátor kapacitása 5Ah, amellyel a kefe nélküli motort egészen sokáig működteti. Mivel a meghúzási nyomatékot az ütések szolgáltatják, így még 50%-os töltöttségnél is erős a szerszám, nem válik használhatatlanná. Az akkumulátor töltöttségét egy négy ledes kijelző mutatja abban az esetben, ha az akku gombot megnyomjuk.

Az erősséget három fokozatban állíthatjuk egy másik gomb megnyomásával, amely gombnak egy másodpercen túl történő nyomása kapcsolja a megvilágító ledeket is. Az egész kezelése pofonegyszerű, de azért érdemes a kezelési útmutatót elolvasni, mert onnan tudjuk meg például, hogy mi van, ha két-két töltöttségjelző led felváltva villog (zárlatos az akkumulátor).

A csavarkulcs működése nagyon meggyőző, már-már a hihetetlen kategóriába esik, hogy mennyire könnyedén lazítja meg az egészen nagy kerékcsavarokat, szíjtárcsa központi csavarokat. További előnye, hogy ez utóbbi esetekben nem kell ellenttartani, hiszen az ütvecsavarozás nem csavarja el a viszonylag kis tömegű ellendarabot sem.

Ezért aztán hihetetlen, ahogy az M20-as, jól megtépett csavarok 2 másodperc alatt letekerednek, úgy, hogy erőt szinte nem kellett kifejtenünk.

Nyilván az sem mindegy, hogy ha időre kell szerelnünk, például betartani a normaidőket, akkor nem kell szerszámot váltani, a kerékcsavarokat ezzel meg is lazíthatjuk és le is hajthatjuk villámgyorsan.

A visszacsavarásnál azonban szükség esetén ellenőrizni kell statikus nyomatékkulccsal a meghúzást, mert ezzel nem tudunk pontos nyomatékkorlátot beállítani.

A csomagban két akkumulátor van, tehát amíg az egyikkel dolgozunk, a másik töltődhet. A teljes feltöltés maximum 45 percet vesz igénybe. Nyilvánvalóan folyamatos használatnál az akku hamarabb lemerül, mint ahogy a másik feltöltődik, de a gyakorlati tapasztalat azt mutatja, hogy ez nem probléma, mert nem jellemző, hogy az akkus változatot valaki folyamatosan használja, arra van másik szerszáma a Makitának.

Az Axiál Webshopban megtalálható eszköz egy profi szerszám, ipari alkalmazásra. A csomagban van profi tároló doboz, töltő és két darab 5Ah-s akkumulátor a gép mellett.

 

Forrás és kép: Totalcar.hu

https://totalcar.hu/bcs/2018/03/07/csavarbehajto-makita-axial/