Cookie / süti kezelés
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a axial.hu honlap működésének biztosítása, látogatóinak magasabb szintű kiszolgálása, látogatottsági statisztikák készítése, illetve marketing tevékenységünk támogatása érdekében cookie-kat alkalmazunk. Az Elfogadom gomb megnyomásával Ön hozzájárulását adja a cookie-k, alábbi linken elérhető tájékoztatóban foglaltak szerinti, kezeléséhez. Kérjük, vegye figyelembe, hogy amennyiben nem fogadja el, úgy a weboldal egyes funkciói nem lesznek használhatók.
Tudjon meg többet…
Rendben
Nem fogadom el
2018-12-27 10:00:00

Mikor, melyik ideális? - Horsch rövidtárcsák

Manapság szinte nincs olyan gépgyártó, aki ne tudna rövidtárcsát ajánlani. Miért is lettek ennyire „divatosak” ezek az eszközök és mire kell figyelni, hogy a megfelelő gépet válasszák az adott munkához?

A rövidtárcsák térhódításával jelentősen bővült a felhasználási körük. A klasszikus, sekély tarlóhántáson kívül a szántáselmunkálás, magágy készítés is alapvető funkció lett. A Horsch palettáján a tárcsalap mérete szerint élesen elhatárolódó két típust különböztethetünk meg: az RT gépeké 520, a HD jelzésűeké 620 milliméteres.

Az RT tárcsacsalád első generációján a két sorban elhelyezett 520 milliméteres tárcsalapok második sora után rögtön egysoros tömörítő henger következett. Ezt a felépítést nevezhetjük hagyományosnak, hiszen ilyen a kapható tárcsák jelentős része, márkánként némi egyedi megoldással. Hátrányaként el kell mondani, hogy nagy sebességnél pattog a tárcsa. A Horsch praktikus megoldással küszöbölte ki e hibát: lengéscsillapítót épített a tárcsa futóművének hidraulikájába. Ám hosszú távú megoldást szeretett volna, ezért 2014-ben bevezette a Joker RT új szériáját, megváltoztatott felépítéssel, de megtartva a korábban jól bevált tárcsamező-kialakítást. Egy tárcsatartó karra két tárcsalevelet szerelnek, gondozásmentes, olajban futó csapágyazással. A vázra széles, gumibakos rögzítéssel csatlakozik a tárcsatartó kar, a haladási iránnyal 17 fokos szöget zár be. A futómű ugyanakkor bekerült a váz középső részébe, a tárcsamező és a hengersor közé. A megnövelt távolság előnye, hogy nagy sebességnél sem dobja a tárcsa a földet és a növényi maradványokat a hengerbe, ezáltal nincs eldugulási veszély (szemben egy rövidebb építésű tárcsával, amely az elemek között kis távolság miatt hajlamosabb dugulásra).

 

 

Ezzel az új vázzal lehetőség nyílt, hogy az optimális lezárás és rögaprítás érdekében duplasorosra cseréljék az egysoros tömörítő hengert. A különböző műveletekhez számos opció áll még rendelkezésre, tovább szélesítve e rövidtárcsák felhasználási körét. Igény szerint rendelhető mellső, hidraulikus simítóegység vagy hidraulikus késes henger, a nagyobb, magasabban vágott szármaradvány aprításához. A repcetarló teljes átfedéssel művelhető, akár 3-4 centi mélységben, a magasabban hagyott tarló is bekeveri a gép, és a napraforgó-szármaradványt sem kell külön hengerrel vagy szárzúzóval elmunkálni, mert a Joker ezzel is megbirkózik.

Felmerül a kérdés – jogosan – hogy milyen kukoricatarlót kezelni rövidtárcsával? A nagyobb mennyiségű felszíni szártömeg miatt a sekélyebben dolgozó 520 milliméteres tárcsalappal már nem lehet olyan szép, egymenetes munkát végezni, mint gabonatarlón. Ezt a szármennyiséget mélyebbre kell bekeverni, amihez nagyobb tárcsalap kell: a HD Joker tárcsáké 620-as! Egy tartókaron itt is két tárcsalevél van, robusztus, olajban futó csapágyazással. Első ránézésre jelentős különbség az RT és HD között – a tárcsák lapátmérőjén kívül – a tárcsasorok közti megnövelt távolság. A több szármaradványt sokkal jobban átereszti a gép, nagy munkasebességnél sincs torlódás a két tárcsasor között. A futómű a középső tömörítő hengerrel mozog együtt, egyedien megoldott „revolveres” fordítóművel. A forgótáras pisztoly után adott név jól érzékelteti, hogy milyen elv alapján váltja egymást a futómű és a henger. A HD Jokerekre csak egyféle, „U”-profilos henger szerelhető, és az RT-vel ellentétben pillanatnyilag nem láthatók el sem mellső simítóval, sem késes hengerrel. Ami a vontatást illeti, mindkét típus összes változata felszerelhető függesztőkaros adapterrel, illetve vonócsapos vagy K80-as munkagép-csatlakozással.

 

Szöveg: Szabó Gábor, termékmenedzser

Forrás: AXIÁL Híradó 2018. 05. szám 18. oldal