Mégis mi a Nebraska-teszt a DLG-tesznek? Konkurencia? Kiegészítés?
Világszerte mostanában csupán két hely van, ahol a traktorokat független szervezetek az OECD szabályai szerint tesztelik: a DLG-tesztközpont Németországban, és a Nebraskai Egyetem Traktorteszt-Laborja (NTTL). Ez utóbbiban az egyetem 1919-es alapítása óta tesztelik az erőgépeket. Az elmúlt évben 37 OECD tesztet végeztek el az NTTL-nél, 1920 óta összesen 2053 tesztet vezettek le sikeresen.
A tesztet teljes munkaidőben alkalmazott munkatársak, és esetenként 25-30 diák végzi, akik leginkább az Egyetem Mezőgazdasági és a Rendszermenedzsment Karainak hallgatói. A tesztprogram lényegében OECD-standardok szerinti mérések, melyek során a fékpadon mért motorteljesítménytől és az üzemanyag-felhasználástól kezdve a hidraulika- és az függesztőszerkezet teljesítményén keresztül a fékezőgéppel mért húzóteljesítményig meghatározzák a traktorok értékeit.
Logikus módon a Nebraska-teszt során a vizsgálat súlypontja máshová helyeződik, mint Európában, mivel az NTTL főleg az észak-amerikai és a kanadai piac számára végzi a felméréseket. Ezeknél a nagytraktorok függesztésének és kardántengely-teljesítményének nincs olyan nagy jelentősége, a vontatási- és hidraulikateljesítmény viszont sok gazdálkodó számára fontos. Ez abban is kifejeződik, hogy néhány teszt hiányzik, azok, amelyek az OECD szabályok szerint „választhatók” (például az átmenő emelőerő vagy a vontatási teljesítmény mérése súlyozás változtatásával).
2017-ig Németországban nem lehetett 400 lóerőnél nagyobb teljesítményű traktorokat tesztelni, de a Nebraska-teszt felépítése megfelelt a gyakorlati követelményeknek. Amióta azonban a DLG Tesztközpont is beruházott egy modern fékpadba, akár 700 kW/950 lóerő teljesítményű traktorok súlygép nélküli vizsgálata is lehetséges.
Az NTTL és a DLG mérnökei rendszeresen cserélik ki tapasztalataikat az OECD szervezte találkozókon. Ezeken a szakmai találkozókon a mérnökök megbeszélik a tesztfolyamatokat, megvitatják a mérési technológiákat és az aktuális fejlesztések is szóba kerülnek. A folyamatos egyeztetés miatt a nebraskai teszteredmények is megbízhatók, és a DLG Tesztközpont eredményeivel összehasonlíthatók, ami nem kis szó, ha az ember azt veszi figyelembe, milyen rengeteg féle felszereltség létezik.
Világrekord a Nebraska-teszt során
A XERION 4500 a 4x4 nagytraktorok piaci szegmensében új rekordot állított fel. Az üzemanyag-takarékosság, egységnyi súlyra jutó vonóerő, illetve a fülke zajszintjének vizsgálata egészen elöl szerepel a fontossági listán a Nebraska-teszt során. A XERION-nal együtt vizsgáltak egy John Deere 9470R, egy Case IH 470 Steiger és egy Versatile 450 nagytraktort.
Üzemanyag-felhasználás hatékonysága
Mennyi teljesítményt (kW/h-ban) tudnak a nagytraktorok a 1 liter üzemanyagból produkálni? Mindhárom vizsgált fordulatszám-tartományban a XERION tudta az üzemanyag literjéből a legnagyobb teljesítményt kihozni.
- + 11,7%*-kal több LE/liter** 415,19 LE-nél és 1899 percenkénti fordulaton
- + 10,1%*-kal több LE/liter** 437,29 LE-nél és 1729 percenkénti fordulaton
- + 7,1%*-kal több LE/liter** 439,48 LE-nél és 1601 percenkénti fordulaton
(*a három másik tesztalany átlagos értékére vonatkoztatva, ** a kardánon mérve)
Ebben a lóerőkategóriában hasonlóan magas értékeket eddig nem mértek.
Forgatónyomaték
A forgatónyomaték témakörében mutatta meg a XERION 12,8 literes Mercedes Benz motorja igazi erősségeit a többi tesztalannyal szemben. A XERION 4500 24,1%*-os alacsony fordulatszámnál 9,4%**-kal nagyobb forgatónyomatékot tudott produkálni, mint a többi tesztalany átlaga. (*1100 fordulat/perc; **2097 Nm )
Az ECCOM CVT hajtóművel kombinálva a XERION vezetője az 1100 és 1900 ford/perc tartományban nagyon magas szabadságot kapott a motorfordulat és a sebesség kínálatának tekintetében. A versenytársak ezzel szemben a hagyományos terhelés alatt kapcsolható sebességváltójukkal csak a motorfordulat változtatásával tudtak a munkasebességhez pontosan alkalmazkodni.
Vontatási teljesítmény
Bár a XERION súlyozás nélkül a 19,7 tonnájával 2,7%-kal könnyebb volt, mint a többi tesztalany, a 20.525 kg-os vontatási teljesítményével a 20.485 kg-os átlagos húzóerőt kicsit túl is teljesítette. Az eredményben ez azt jelenti, hogy a 4x4-es nagytraktorok között a 104,44%-kal ennek a traktornak volt a legjobb a vontatási teljesítmény-tömeg aránya.
Hogy egy gyakorlat közeli összehasonlítást lehessen lehetővé tenni, a húzóerő-tesztet súlyozással is véghez vitték. Ennél a XERION húzóerő-tömeg aránya 105% lett, ami egy új világrekord.
A leggyengébben teljesítő tesztalany ebben a vizsgálati részben csak 92%-os húzóerő-tömeg arányt tudott nyújtani.
Emelőerő
A maximális 10,85 tonnás emelőerejével a XERION-nak volt a legerősebb függesztőszerkezete a tesztalanyok közül. A leggyengébben teljesítő tesztalany összehasonlításképpen csak 7,70 tonnát tudott emelni.
A kabin zajszintje
A gépkezelőt felszerelték egy mikrofonnal, és 30 percen keresztül kellett a tesztterületen mennie a géppel, miközben mérték a zajszintet. A XERION a 68,5 dB fülke-zajszintjével új rekordot állított fel a 4x4-es nagytraktorok szegmensében. A XERION 4500 gépkezelőjének füleit kevésbé terheli a zaj, mint egy Cadillac Escalade vezetőjéét egy 100 km/órás gyorsforgalmi úton.
Az emberi hallás a zaj emelkedésénél +10 decibeles zajszint-növekedést dupla olyan hangosnak érzékel. A többi, tesztben részt vevő nagytraktorok legrosszabbul teljesítője esetében +6,6 dB-lel nagyobb zajszintet mértek, mint a XERION-nál.
Összefoglalás
A teszteredmények egyértelműen bizonyítják a XERION hatékonyságát, nagy teljesítményét és kényelmét.
XERION |
|
5000 TRAC / TRAC VC |
4500 TRAC / TRAC VC |
4000 TRAC / TRAC VC / SADDLE TRAC |
---|---|---|---|---|
Motor |
Mercedes-Benz |
Mercedes-Benz |
Mercedes-Benz |
|
Hengerek száma/feltöltés |
cm3 |
6 / TI |
6 / TI |
6 / TI |
Lökettérfogat |
ford./perc |
12 800 |
12 800 |
10 600 |
Névleges fordulatszám |
kW/LE |
1900 |
1900 |
1900 |
Névleges teljesítmény (ECE R 120)1 |
kW/LE |
382/520 |
352/479 |
308/419 |
Max. teljesítmény (ECE R 120)1 |
kW |
390/530 |
360/490 |
320/435 |
Homologizációs érték (97/68 EG)2 |
Nm |
382 |
352 |
308 |
Max. forgatónyomaték (ECE R 120)1 |
2450 |
2300 |
2100 |
|
Váltó típus |
CMATIC |
CMATIC |
CMATIC |
|
Sebességek száma előre / hátra |
km/h |
fokozatmentes |
fokozatmentes |
fokozatmentes |
Max. haladási sebesség |
ford./perc |
50/40 |
50/40 |
50/40 |
TLT fordulat |
1000 |
1000 |
1000 |
|
TLT automatika |
· |
· |
· |
|
Hidraulikaszivattyú max. teljesítmény |
l/perc |
195 |
195 |
195 |
Kihelyezett körök száma |
3-10 |
3-10 |
3-10 |
|
Max. emelési kapacitás a hátsó függesztésen |
kg |
13 600 |
13 600 |
13 600 |
Kabinrugózás |
mechanikus vagy szemiaktív |
mechanikus vagy szemiaktív |
mechanikus vagy szemiaktív |
|
Teljes hossz |
mm |
7593 |
7593 |
7593 |
Teljes magasság |
mm |
3900 |
3900 |
3900 |
Tengelytáv |
mm |
3600 |
3600 |
3600 |
Fordulási sugár |
m |
7,5 |
7,5 |
7,5 |
Tömeg pótsúlyozás nélkül |
kg |
17 450 |
17 450 |
17 200 |
Forrás és kép: tractortestlab.unl.edu