Mi az a Nebraska teszt?

Mi az a Nebraska teszt?

Akik érdeklődnek a mezőgazdaság iránt, valószínűleg ismerik a DLG Tesztközpontot, ami mezőgazdasági gépeket, közöttük traktorokat vizsgál. A Nebraska-teszt is hasonló intézmény, de sokkal kevésbé ismert nálunk, Európában.

Mégis mi a Nebraska-teszt a DLG-tesznek? Konkurencia? Kiegészítés? 

Világszerte mostanában csupán két hely van, ahol a traktorokat független szervezetek az OECD szabályai szerint tesztelik: a DLG-tesztközpont Németországban, és a Nebraskai Egyetem Traktorteszt-Laborja (NTTL). Ez utóbbiban az egyetem 1919-es alapítása óta tesztelik az erőgépeket. Az elmúlt évben 37 OECD tesztet végeztek el az NTTL-nél, 1920 óta összesen 2053 tesztet vezettek le sikeresen. 

A tesztet teljes munkaidőben alkalmazott munkatársak, és esetenként 25-30 diák végzi, akik leginkább az Egyetem Mezőgazdasági és a Rendszermenedzsment Karainak hallgatói. A tesztprogram lényegében OECD-standardok szerinti mérések, melyek során a fékpadon mért motorteljesítménytől és az üzemanyag-felhasználástól kezdve a hidraulika- és az függesztőszerkezet teljesítményén keresztül a fékezőgéppel mért húzóteljesítményig meghatározzák a traktorok értékeit. 

Logikus módon a Nebraska-teszt során a vizsgálat súlypontja máshová helyeződik, mint Európában, mivel az NTTL főleg az észak-amerikai és a kanadai piac számára végzi a felméréseket. Ezeknél a nagytraktorok függesztésének és kardántengely-teljesítményének nincs olyan nagy jelentősége, a vontatási- és hidraulikateljesítmény viszont sok gazdálkodó számára fontos. Ez abban is kifejeződik, hogy néhány teszt hiányzik, azok, amelyek az OECD szabályok szerint „választhatók” (például az átmenő emelőerő vagy a vontatási teljesítmény mérése súlyozás változtatásával).

2017-ig Németországban nem lehetett 400 lóerőnél nagyobb teljesítményű traktorokat tesztelni, de a Nebraska-teszt felépítése megfelelt a gyakorlati követelményeknek. Amióta azonban a DLG Tesztközpont is beruházott egy modern fékpadba, akár 700 kW/950 lóerő teljesítményű traktorok súlygép nélküli vizsgálata is lehetséges. 

Az NTTL és a DLG mérnökei rendszeresen cserélik ki tapasztalataikat az OECD szervezte találkozókon. Ezeken a szakmai találkozókon a mérnökök megbeszélik a tesztfolyamatokat, megvitatják a mérési technológiákat és az aktuális fejlesztések is szóba kerülnek. A folyamatos egyeztetés miatt a nebraskai teszteredmények is megbízhatók, és a DLG Tesztközpont eredményeivel összehasonlíthatók, ami nem kis szó, ha az ember azt veszi figyelembe, milyen rengeteg féle felszereltség létezik.

 

 

Világrekord a Nebraska-teszt során

A XERION 4500 a 4x4 nagytraktorok piaci szegmensében új rekordot állított fel. Az üzemanyag-takarékosság, egységnyi súlyra jutó vonóerő, illetve a fülke zajszintjének vizsgálata egészen elöl szerepel a fontossági listán a Nebraska-teszt során. A XERION-nal együtt vizsgáltak egy John Deere 9470R, egy Case IH 470 Steiger és egy Versatile 450 nagytraktort. 

 

Üzemanyag-felhasználás hatékonysága

Mennyi teljesítményt (kW/h-ban) tudnak a nagytraktorok a 1 liter üzemanyagból produkálni? Mindhárom vizsgált fordulatszám-tartományban a XERION tudta az üzemanyag literjéből a legnagyobb teljesítményt kihozni. 

  • + 11,7%*-kal több LE/liter** 415,19 LE-nél és 1899 percenkénti fordulaton
  • + 10,1%*-kal több LE/liter** 437,29 LE-nél és 1729 percenkénti fordulaton
  • + 7,1%*-kal több LE/liter** 439,48 LE-nél és 1601 percenkénti fordulaton

(*a három másik tesztalany átlagos értékére vonatkoztatva, ** a kardánon mérve)

Ebben a lóerőkategóriában hasonlóan magas értékeket eddig nem mértek.

 

 

Forgatónyomaték

A forgatónyomaték témakörében mutatta meg a XERION 12,8 literes Mercedes Benz motorja igazi erősségeit a többi tesztalannyal szemben. A XERION 4500 24,1%*-os alacsony fordulatszámnál 9,4%**-kal nagyobb forgatónyomatékot tudott produkálni, mint a többi tesztalany átlaga. (*1100 fordulat/perc; **2097 Nm )

Az ECCOM CVT hajtóművel kombinálva a XERION vezetője az 1100 és 1900 ford/perc tartományban nagyon magas szabadságot kapott a motorfordulat és a sebesség kínálatának tekintetében. A versenytársak ezzel szemben a hagyományos terhelés alatt kapcsolható sebességváltójukkal csak a motorfordulat változtatásával tudtak a munkasebességhez pontosan alkalmazkodni.

 

Vontatási teljesítmény

Bár a XERION súlyozás nélkül a 19,7 tonnájával 2,7%-kal könnyebb volt, mint a többi tesztalany, a 20.525 kg-os vontatási teljesítményével a 20.485 kg-os átlagos húzóerőt kicsit túl is teljesítette. Az eredményben ez azt jelenti, hogy a 4x4-es nagytraktorok között a 104,44%-kal ennek a traktornak volt a legjobb a vontatási teljesítmény-tömeg aránya. 

Hogy egy gyakorlat közeli összehasonlítást lehessen lehetővé tenni, a húzóerő-tesztet súlyozással is véghez vitték. Ennél a XERION húzóerő-tömeg aránya 105% lett, ami egy új világrekord. 

A leggyengébben teljesítő tesztalany ebben a vizsgálati részben csak 92%-os húzóerő-tömeg arányt tudott nyújtani.

 

 

Emelőerő

A maximális 10,85 tonnás emelőerejével a XERION-nak volt a legerősebb függesztőszerkezete a tesztalanyok közül. A leggyengébben teljesítő tesztalany összehasonlításképpen csak 7,70 tonnát tudott emelni.

 

A kabin zajszintje

A gépkezelőt felszerelték egy mikrofonnal, és 30 percen keresztül kellett a tesztterületen mennie a géppel, miközben mérték a zajszintet. A XERION a 68,5 dB fülke-zajszintjével új rekordot állított fel a 4x4-es nagytraktorok szegmensében. A XERION 4500 gépkezelőjének füleit kevésbé terheli a zaj, mint egy Cadillac Escalade vezetőjéét egy 100 km/órás gyorsforgalmi úton.

Az emberi hallás a zaj emelkedésénél +10 decibeles zajszint-növekedést dupla olyan hangosnak érzékel. A többi, tesztben részt vevő nagytraktorok legrosszabbul teljesítője esetében +6,6 dB-lel nagyobb zajszintet mértek, mint a XERION-nál.

 

Összefoglalás

A teszteredmények egyértelműen bizonyítják a XERION hatékonyságát, nagy teljesítményét és kényelmét.

 

XERION

 

5000 TRAC / TRAC VC

4500 TRAC / TRAC VC

4000 TRAC / TRAC VC / SADDLE TRAC

Motor

 

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz

Hengerek száma/feltöltés

cm3

6 / TI

6 / TI

6 / TI

Lökettérfogat

ford./perc

12 800

12 800

10 600

Névleges fordulatszám

kW/LE

1900

1900

1900

Névleges teljesítmény (ECE R 120)1

kW/LE

382/520

352/479

308/419

Max. teljesítmény (ECE R 120)1

kW

390/530

360/490

320/435

Homologizációs érték (97/68 EG)2

Nm

382

352

308

Max. forgatónyomaték (ECE R 120)1

 

2450

2300

2100

Váltó típus

 

CMATIC

CMATIC

CMATIC

Sebességek száma előre / hátra

km/h

fokozatmentes

fokozatmentes

fokozatmentes

Max. haladási sebesség

ford./perc

50/40

50/40

50/40

TLT fordulat

 

1000

1000

1000

TLT automatika

 

·

·

·

Hidraulikaszivattyú max. teljesítmény

l/perc

195

195

195

Kihelyezett körök száma

 

3-10

3-10

3-10

Max. emelési kapacitás a hátsó függesztésen

kg

13 600

13 600

13 600

Kabinrugózás

 

mechanikus vagy szemiaktív

mechanikus vagy szemiaktív

mechanikus vagy szemiaktív

Teljes hossz

mm

7593

7593

7593

Teljes magasság

mm

3900

3900

3900

Tengelytáv

mm

3600

3600

3600

Fordulási sugár

m

7,5

7,5

7,5

Tömeg pótsúlyozás nélkül

kg

17 450

17 450

17 200

 

Forrás és kép: tractortestlab.unl.edu

 

Elérhető

Kapcsolódó cikkek