Közös munka

Közös munka

A CLAAS a Liebherrel kooperációban fejlesztette ki az új SCORPION modelleket. Útra keltünk, mert látni szerettük volna, hol, és leginkább hogyan készülnek az új rakodók.

Telfs – mond ez valamit Önnek?


A 15 000 lakosú mezőváros Tirolban Innsbrucktól 35 kilométernyire fekszik nyugatra. Itt kerülnek le az új SCORPION rakodók a szerelőszalagról. A 17 hektárnyi gyárterületen közel 670 alkalmazott dolgozik járószerkezetek, és most már teleszkópos rakodók összeszerelésén. Erről Alfred Weithaler ügyvezető igazgató a következőképpen gondolkodik: „Gyárunk áttekinthető mérete számtalan előnyt rejt magában. Rövid úton megoldást találhatunk döntéseinkhez, nagyon rugalmasak vagyunk és szoros kapcsolatban állunk dolgozóinkkal.”
Miután megszületett a döntés a teleszkópos rakodók gyártásának továbbfejlesztéséről, többféle kihívással is szembe kellett nézni – a termelés növeléséhez több helyet kellett biztosítani, és új munkatársakat kellett találni. Mindössze három év alatt kifejlesztették az új CLAAS rakodókat, és beállították az új szerelősort. 

 


„Az biztos, hogy szoros volt a határidő. Azért, hogy a végtermék minősége megfeleljen az elővárásainknak, nagyon szigorú minőségelőírásokkal dolgozunk.” mondja Alfred Weithaler. „A dolgozói önellenőrzés elve a munkánk alapja, ez gyakorlatilag arról szól, hogy a minőséget előállítani akarjuk, nem tesztelni.”


A szerelősoron úgynevezett minőségkapuk vannak. Amikor valahol hiba jelentkezik, az ott dolgozó munkatárs azonnali visszajelzést kap, s az ő felelőssége a hiba azonnali kijavítása is. Így a rendszer folyamatosan javítja önmagát.

 

Új szerelősor


Hogy a teleszkópos rakodók iránti egyre növekvő igényeknek megfeleljenek, egy teljesen új szerelősort építettek fel. Itt nagyobb hangsúlyt helyeztek a munkabiztonságra, az optimalizált munkamenetekre és a kellemes munkakörülményekre.


A fő szerelősoron 18 munkatárs dolgozik – három oldalsó előszerelő-soron készítik elő a fülkéket, támasztó talpakat, és az úgynevezett „powerpack”-et, ami a motor előszerelését jelenti. Így akár naponta kilenc rakodó is legördülhet a szerelőszalagról – évente ez maximálisan 1900 gépet jelent.

 


A mezőgazdaságban komplex követelményeknek kell megfelelni


„A gyártás előtt hatalmas kihívások tornyosultak előttünk” meséli a Liebherr technikai részlegének ügyvezetője, Ulrich Hammerle. „Az új teleszkópos rakodók fejlesztése izgalmas feladat volt számunkra. A Liebherr korábban csak az építőipari gépszektorban tevékenykedett, ahol megbízható és egyszerű teleszkópos rakodókat keresnek. A mezőgazdaság sokkal összetettebb. Egyrészt a technológiát tekintve, másrészt pedig a munkakörülmények, munkafajták és az üzemórák is nagyon változatosak. Gyakran a főnök maga ül bele a gépbe. Ennek megfelelően fontos a külcsín, a kényelem és a rendelkezésre álló felszereltségi változatok. Ez nekünk új volt. Sem a vonóerő iránti igény, a rakodási sebesség, a nagy menetsebesség és a különböző gumírozások iránti igény sem jelentkezik így az építőiparban. Kiemelten foglalkozunk a korrózióvédelem témakörével. A szilázzsal és fűvel történő munka során a gépek nagy korrózióveszélynek vannak kitéve. A gyártás és a fejlesztés alatt is sokat foglalkoztunk ezzel a kérdéssel. Egyrészről a gép kialakításánál el kellett kerüljük az olyan bemélyedéseket, ahol megmaradhat a szilázs – másrészről pedig az összeszerelés végén alkalmazott tömítéssel gondoskodtunk a lakkozás kiegészítő védelméről.”

 

Stimmel az eredmény


„A legnagyobb nehézség az volt, hogy az építőipar és a mezőgazdaság elvárásait megfeleltessük egymásnak. A fejlesztésnél központi téma volt a teljes elektronika és irányítás, a fülkekialakítás, a látási viszonyok javítása, a percenkénti akár 200 literes hidraulikateljesítmény elérése és a moduláris rendszer kialakítása az összeszereléshez az optimális termelékenység elérése érdekében. Az eredmény pedig magáért beszél.” A Liebherr és a CLAAS fejlesztőmérnökeinek meggyőződése szerint egy modern teleszkópos rakodót sikerült megalkotniuk nagyon jó kilátással, rövid rakodási ciklusokkal, kitűnő hajtásrendszerrel, rendezett vezetőfülkével és különféle egyéb új funkciókkal, mint például a kézi harántmozgás (kutyakormányzás).

 

 

Kétféle felszereltség


Újdonság, hogy kétféle; alap- és komfortfelszereltséggel is kapható a gép. Ehhez Ulrich Hammerle a következőket fűzi hozzá: „Az alapfelszereltségű változat a korábbi Liebherr rakodón alapul. Ezeket az elismert gépeket fokozatmentes hidrosztatikus meghajtásuk és egyszerű kezelési- és vezérlési koncepciójuk különbözteti meg a piactársaktól. A komfortfelszereltség az eddigi CLAAS rakodókén alapul. Az ott beépített VARIPOWER hajtóművel, a 40 km/órás végsebességgel, a nagyon magas hidraulikateljesítménnyel és az átgondolt vezérlési koncepcióval nagy teljesítményeket lehet elérni az anyagmozgatás területén. Mindkét felszereltségi változat fejlesztésekor nagy hangsúlyt helyeztek a gépek moduláris felépítésének kialakítására, hogy az összeszerelés a lehető legrugalmasabb és leghatékonyabb legyen. A központi egységek, mint az alváz, a hajtásrendszer, a fülke és a gémszerkezet a modelleknek és a vevői kívánalmaknak megfelelően egyénileg összeállítható – ez leegyszerűsíti a gyártási folyamatokat.” 


Ezen folyamatok lezárásaként a teleszkópos rakodóknak a csarnok végében kialakított, fényárban úszó Minőségellenőrző Kapunál kell helyt állniuk. Itt egy munkatárs műszakilag átveszi, majd optikailag is megvizsgálja a gépet. A menetpróba után a gépek az elosztó-térre kerülnek, ahonnan az ügyfelekhez szállítják azokat. 


És ha az Önök szállítólevelén azt látják, hogy Telfs, most már tudni fogják, honnan érkezett a gépük.

 

Szöveg: Vas Magdolna, marketingmenedzser
Forrás és kép: CLAAS

 

Elérhető

Kapcsolódó cikkek