Mi történik, ha egyszerre több gép dolgozik egy táblán?
Sajnos minden gépnek csak a saját munkaterületéről vannak információi, így csak ott tudja megakadályozni a felülkezelést. Ha tehát például az egyik vetőgép vet a tábla szélén, a másik rá fog vetni.
A Trimble Vehicle Sync lehetővé teszi az együtt dolgozó gépek közötti közvetlen adatszinkronizálását: mindegyik kap információt a többi által már kezelt területről, így egymás nyomán is leállítják a kijuttatást.
Trimble SNM941 modem – a járműszinkronizálás eszköze
Könnyű belátni, hogy ha több gép dolgozik együtt, csak így van értelme az automatikus szakaszvezérlésnek!
A járműszinkronizálás lehetővé teszi navigációs vonalak (AB egyenes) megosztástá is – így a gépek vetéskor, betakarításkor, tökéletesen azonos nyomvonalon, egymáshoz illeszkedve tudnak dolgozni.
Egyszerre legfeljebb nyolc gép kommunikálhat Wi-Fi-n keresztül, maximum 900 méteren belül. A működés folyamatos – ha a gépek kellő közelségbe kerülnek egymáshoz, automatikus az adatok szinkronizálása.
Bár a Trimble megoldása 2012 óta létezik, a szinkronizáló modem teljesen megújult, számos új műszaki megoldással.
A Trimble SNM941 egy Wi-Fi rádióval egybeépített, egy SIM kártyás, de két darab 4G modemet tartalmazó készülék, mely VRS modemként is funkcionál – tehát veszi a mAXI-NET RTK korrekciós jelet. E mellett van saját, beépített GPS vevője is. Az eszköz valamennyi antennáját egybeépítették. A két modem, az úgynevezett Diversity technológiával, megfelelő időeltolással veszi ugyanazt az RTK korrekciós jelet, így kiszűrhető a zavaró tényezők – zaj, jelszóródás bizonyos felületeken (multipath) – hatása. Mindez biztosabb jeltartást, pontosabb helymeghatározást eredményez.
Az új modem nemcsak a gép-gép közötti, hanem a Trimble-felhővel történő adatszinkronizálást is lehetővé teszi.
A gépek közötti adatszinkronizálás növeli a hozammérés pontosságát: a mért hozamot a haladási sebesség és az aktuális munkaszélesség alapján meghatározott területre vonatkoztatja. Tehát a területmérés minden hibája hibát okoz a hozammérésben. Ha egy GPS-sel felszerelt gép a saját korábbi nyomán halad, de nem teljes vágóasztal-szélességgel dolgozik, a GPS-pozíció alapján képes ennek hatását korrigálni. De ha egy másik gép nyomára fordul, a saját rendszere nem fogja érzékelni, hogy ott már betakarítottak, ezért a teljes vágóasztal szélesség alapján, hibásan fogja számolni a területet.
Ám ha ez a két gép megosztja egymás közt, hogy melyik hol vágta már le a terményt, a rendszerek mindenhol pontosan fogják meghatározni a területet, a tényleges munkaszélesség alapján. Ennek különösen nagy jelentősége van azokban a gazdaságokban, ahol helyspecifikus a tápanyag-visszapótlás, vagy ilyet terveznek. A pontatlanul mért hozam torzított képet ad a terület terméspotenciáljáról, illetve a korábbi helyspecifikus beavatkozás hatásáról.
A Trimble járműszinkronizálás (Vehicle Sync) tehát nélkülözhetetlen minden olyan gazdaságban, ahol több gép dolgozik együtt – használatával könnyebb és hatékonyabb a munka.
További információért keresse kollégáinkat!
Forrás: AXIÁL Híradó 2018. 05. szám 25. oldal