Cookie / süti kezelés
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a axial.hu honlap működésének biztosítása, látogatóinak magasabb szintű kiszolgálása, látogatottsági statisztikák készítése, illetve marketing tevékenységünk támogatása érdekében cookie-kat alkalmazunk. Az Elfogadom gomb megnyomásával Ön hozzájárulását adja a cookie-k, alábbi linken elérhető tájékoztatóban foglaltak szerinti, kezeléséhez. Kérjük, vegye figyelembe, hogy amennyiben nem fogadja el, úgy a weboldal egyes funkciói nem lesznek használhatók.
Tudjon meg többet…
Rendben
Nem fogadom el
2018-05-24 09:58:56

Fókuszban a szűrők!

Számos kísérlet mutatott már rá, mekkorák a különbségek egyes gyártmányok között. A CLAAS szántóföldi teszteléssel mérte fel a CLAAS ORIGINAL, illetve a piacon kapható más minőségű szűrők teljesítményét, üzemeltetési hatásfokát.

Korábbi számainkban már ismertettük a CLAAS és a DEULA közös gyakorlati kísérleteinek eredményeit, melyek jól bemutatják a felhasználónak, hogy miben különbözik az eredeti CLAAS egy alternatív minőségtől. Cikksorozatban mutatjuk be a különböző szűrők mérési eredményeit, és az ezekből levonható tanulságokat.

Fontos leszögezni, hogy a szántóföldi teszteken azonos körülmények között vizsgálnak azonos teljesítményű gépeket. A CLAAS JAGUAR kiváló alapja egy ilyen mérésnek, ugyanis a kísérletben résztvevő vállalkozó két műszakban, 60 kilométeres körzetben dolgozik gépeivel, így mindenféle körülmények között vizsgálható a különböző minőségű alkatrészek hatása a teljesítményre.

 

Az ORIGINAL levegőszűrők speciális hajtogatási eljárással készülnek

 

Az alternatív szűrők beszállítói szerint a tesztelt szűrők méretekben és szűrési teljesítményben megfelelnek a CLAAS ORIGINAL szűrőinek.

Az adatokat egy központi mérőegység gyűjtötte és rögzítette, a fülke mellett. A következő adatokat olvasták és értékelték ki naponta:

  • nyomás a motorolaj-szűrő előtt és után
  • motorolaj-hőmérséklet
  • motor-fordulatszám
  • üzemanyag-fogyasztás
  • üzemanyag-hőmérséklet

Mindezek mellett természetesen rögzítették a sebességeket, a páratartalmat, a külső hőmérsékletet és a légköri nyomást is. A cikksorozat első részeként a különböző levegőszűrők teljesítményét mutatjuk be.

 

A nyomáskülönbség az ORIGINAL levegőszűrőnél a kezdésnél egyértelműen az utángyártott légszűrő nyomáskülönbsége alatt van.Így az ORIGINAL szűrő használatakor a motorterhelés alacsonyabb.

 

Néhány szóban hadd mondjam el az ORIGINAL levegőszűrők legfontosabb jellemzőit. Speciális hajtogatási eljárással készülnek, ezáltal nem érintkezhetnek egymással az egyes hajtások. Az egyenletesen elhelyezkedő pórusok magas színvonalon választják le a szennyeződést. A geometriai méretek mellett nagyon fontos a tökéletes tömítettség a levegőszűrő háza és a szűrő között. A legkisebb tömítetlenség is motorteljesítmény romláshoz, hosszabb távon a motor károsodásához vezethet.

A levegőszűrőt szélsőséges körülményeknek teszi ki a por és nedvesség, ezért különösen fontos a szűrőpapír megfelelő impregnálása. Ez tartást, robosztusságot ad a szűrőnek és megakadályozza a nedvesség felvételét.

 

 

Kísérlet közben a levegőszűrő előtt és után is mérték a nyomást, majd egy differenciál-nyomásérzékelő továbbította az adatokat a korábban említett mérődoboz felé, ahonnan a nap végén mindkét gép adatait kiolvasták és kiértékelték.

A mért értékekből az alábbi következtetések vonhatók le:

A CLAAS ORIGINAL szűrők szívási ellenállása csekélyebb, ennek megfelelően csökken a motor terhelése és üzemanyag-fogyasztása is, akárcsak az üzemanyagszűrő igénybevétele. A motor megbízhatóan védett a szennyeződésektől.

 

Az alternatív minőségnél tapasztalható nyomáskülönbség és az ebből következő nagyobb motorterhelés magasabb üzemanyag-felhasználást eredményez.

 

Számokban: a 47 százalékkal olcsóbb alternatív levegőszűrő 164 üzemóra alatt oly mértékben eltömődött, hogy cserélni kellett, holott a szűrő tervezett élettartama 500 óra (lásd táblázat). Fogyasztásban mintegy 6,5 literes növekedés volt tapasztalható.

A szűrőcsere és az üzemanyag-fogyasztás 41 százalékkal emelte meg az órára vetített költségeket, így megállapítható, hogy a kedvezőbb vételár 10 százalékos üzemeltetési többletköltséget eredményezett. És még nem is említettük a szűrőcsere állásidejét, pedig azt betakarítógépek – silózó vagy kombájn – különösen fontos tényezőjeként kell figyelembe venni.

Természetesen mindenki saját döntése, hogy milyen minőségű levegőszűrővel üzemelteti gépét. A mérések eredményével szeretnénk hozzásegíteni partnereinket, hogy megfelelően döntve, maximális hatásfokkal tudja üzemeltetni gépparkját.

Következő számunkban a hidraulika- és motorolaj-szűrők gyakorlati teszteredményeivel jelentkezünk.

 

Szöveg: Juhász-Nagy László, CLAAS csoportvezető

Képek: CLAAS

Forrás: Agritech 2018. április 28-30. oldal

 

A geometriai méretek mellett nagyon fontos a tökéletes tömítettség