Elég a fúrásból és marásból!

Elég a fúrásból és marásból!

Mostanában tesztelik a CLAAS-nál, milyen előnyöket kínálhat a mezőgazdaságigép-gyártásban a 3D-s nyomtatás. A jövőben például lehet, hogy megérné a keresett alkatrészeket 3D nyomtatóval elkészíteni vagy súlyoptimalizált gépegységek is készülhetnének.

Az oldtimer gépeknél egyszer csak eljön az idő, amikor egy-egy alkatrészt már nem lehet beszerezni. Akár azért, mert a beszállítóknál már nem található, vagy azért, mert az öntőforma már tönkrement. „Nem gond”, véli Fritz Eckert a CLAAS-tól. „A jövőben lehetségessé válik, hogy az ilyen régi alkatrészeket, de akár az olyan gépegységeket is, melyek tárolása nem gazdaságos, 3D technológiával nyomjuk ki. Valóban, manapság már például oldtimer Porsche alkatrészeket, melyek nincsenek raktáron, 3D nyomtatással állítják elő.

Fritz Eckert a CLAAS-nál a digitális termékfejlesztőknél dolgozik. Munkája során egy kollégájával a 3D nyomtatásban rejlő lehetőségeket vizsgálja és teszteli. Harsewinkelben, közvetlenül az irodája mellett található laborban ehhez a tevékenységéhez különböző gyártók többféle 3D nyomtatója áll rendelkezésére.

 

A 3D nyomtatás a fejlesztők számára egészen új távlatokat nyit meg.

 

Hozzáadott érték

Ahhoz, hogy megérthessük, hogyan működik a 3D nyomtatás, egy kis elmélettel kell kezdenünk. „A 3D nyomtatás additív eljárás, azaz rétegeket rak egymásra – a hagyományos szubtraktív eljárással szemben.” magyarázza a szakember. „A hagyományos, szubtraktív eljárás során egy anyagdarabot hengerlünk, fúrunk vagy marunk, a nagyobb, nyers darabból távolítjuk el a felesleges darabokat, hogy az előírt formát és méreteket elérjük; a megmaradó rész lesz a kész termék. A 3D nyomtatás addiktív eljárásánál viszont alulról, rétegről rétegre építkezve kapjuk meg a végső formát.” Ez utóbbi eljárásnak két fontos előnye van: egyrészt alig van hulladék, anyagot lehet megtakarítani. Másrészt teljesen szokatlan formákat is ki lehet alakítani, amelyeket a hagyományos eljárással nem lehetne megtenni.

Hogy ez mit jelent, Eckert úr egy mintadarabon, egy TERRA TRAC járószerkezet súlyoptimalizált ingás felfüggesztésen mutatja meg. A terhelt tengelyeket alapul vége, CAD rendszerrel számolták ki és határozták meg a súlyoptimalizált formát. Mivel ezt a hagyományos módszerrel nem lehetne legyártani, a 3D nyomtatási eljárást alkalmazták.

 

3D nyomtatással sok különböző alkatrész elkészíthető.

 

27%-kal kisebb súly

A nyomtatott felfüggesztés lekerekített megjelenésével kinézetében egyértelműen különbözik az eredeti alkatrésztől. De a tények magukért beszélnek; a 3D nyomtatással előállított alkatrész 27%-kal, azaz hat kilogrammal könnyebb, mint az eredeti, úgy, hogy terhelhetősége továbbra is 100%-os maradt. A súlymegtakarítás egyben azt is jelenti, hogy ezzel a módszerrel a gépalkatrészeken is megtakarítás érhető el. „Így a 3D nyomtatási technológia egészen új lehetőségeket nyit meg előttünk az irányban, hogy ’a funkció a forma felett áll’ elvet követve súlyoptimalizált alkatrészeket tervezhessünk.” mondja Eckert úr.

 

Fritz Ecker (bal oldalt) és Eike Heidermann (jobbra): „Az optimalizált ingás felfüggesztés (jobb oldali darab), melyet a 3D nyomtatóval készítettünk, 27%-kal könnyebb, mint az eredeti alkatrész.”

 

Prototípusok a nyomtatóból

A 3D nyomtatás azonban nemcsak az alkatrészek súlyát fogja csökkenteni, hanem az új gépek tervezését is egyértelműen meggyorsítja, például az egyedi gépegységek nyomtatásával. „Ahelyett, hogy például egy új hajtóműház prototípusának előállításához idő- és költségigényes öntőformát hoznánk létre, 3D-s nyomtatással gyorsan legyárthatjuk. Ha a fejlesztési folyamat egy későbbi szakaszában pedig kiderül, hogy módosítani kell, újra kinyomtathatjuk. Ez a fejlesztési folyamatot hihetetlenül felgyorsítja és csökkenti a költségeket.” veszi lelkesen számba az előnyöket Eckert.

Azért még nem tartunk ott: „Jelenleg mi segítünk az új technológiának, hogy naggyá váljon nálunk. Azután, ha már minden jól működik, akkor a gyakorlatba is átültethetjük.” mondja a gépészmérnök. Majd egy mosollyal hozzáteszi: „Az viszont egészen biztos, hogy a hagyományos gyártási folyamatokat a 3D nyomtatás nem tudja teljes mértékben helyettesíteni, hanem csak ki tudja majd egészíteni azokat.”

 

Fordította: Vas Magdolna marketingkommunikációs menedzser

Forrás: TRENDS 2019-2. szám

 

Elérhető

Kapcsolódó cikkek