Egy új kezelői filozófia: FendtONE

Egy új kezelői filozófia: FendtONE

A VarioCenter 2005. évi bemutatóját követően eljött az ideje az új kezelői rendszernek! Annak ellenére, hogy a Fendt a legkorszerűbb és leginkább felhasználó orientált vezetőfülkével rendelkezik a traktorpiacon, szinte teljesen megújítja a kezelőelemeket.

 

 

A fejlesztés két, napjainkban egyre inkább jelentkező igény kielégítését tűzte ki célul. Egyrészt a digitalizáció egyre nagyobb térhódításával szinte minden traktorfunkciót és ehhez kapcsolódó dokumentációt automatizálni kellene és lehetne. Másrészt a gyakran cserélődő traktorosokat sok esetben túlzott követelmények elé állítja a technika megismerése és használata. Erre az ellentmondásra válaszul a Fendt mérnökei megalkották a FendtONE-t.

E rendszerben a traktorterminál vagy az ezzel összeköttetésben lévő telefon kijelzője illetve asztali számítógép képernyője azonos megjelenítéssel rendelkezik.

 

 

„Profi+” felszereltség esetén az irodában elkészített kijuttatási térkép, haladási nyomvonal vagy a terület korábban rögzített adatai interneten keresztül továbbítható a traktorra. A munkafeladat kiválasztása után a feladatot a traktoros akár önállóan képes végrehajtani.

A Fendt által használt gyártófüggetlen (nyitott) adatformátum lehetővé teszi, hogy az adatokat más gyártmányú gépek illetve irodai agrárszoftverek is használhassák. Ezen túlmenően a Fendt gépek adatai átadhatók a bérvállalkozók számára, akik ezen adatok alapján elvégezhetik a munkát vagy a másoktól kapott adatok alapján a Fendt traktor is képes elvégezni adott tevékenységet.

2020 novemberétől elérhető lesz a Fendt Guide Sync. Egy alkalmazás, amely lehetővé teszi, hogy a táblahatárokat, nyomvonalakat esetleges akadályokat a táblán, valamennyi regisztrált gépre szinkronizálhassuk.

Az új vezetőfülkében minden látszólag új, mégis megtalálhatók a hagyományos Fendt „tájékozódási pontok”. A multifunkcionális menetkarnak megvannak az alapfunkciói (gyorsítás, lassítás, tempomat és irányváltás), és az ismert „lóherefej” is. Új viszont a kar formája, a proporcionális szelepek kapcsolói és további négy szabadon programozható kapcsoló (például automata kormányzás kapcsolóhoz). A menetkar „tövében” 8 kapcsoló található: 2-2 tempomat illetve fordulatszámtáróló nyomógomb, menettartományváltó- és a N (Neutral)-nyomógomb, valamint a menetpedál- valamint a TMS aktiváló nyomógombok. Ezen nyomógombok korábban az üléskarfán voltak és csak fogásváltással voltak elérhetők. Ezek felett található egy potencióméter, amellyel a tempomatban tárolt sebesség egyszerűen módosítható. A gyorsításkapcsoló a menetkar hátsó felén található, amelynek aktuális pozíciója a műszerfalról olvasható le.

 

 

A multifunkcionális menetkar mellett egy új opcionális hidraulikus keresztkapcsolókar található. Ez a 3L-Joystick három kapcsolási szinten 27 funkciót képes kapcsolni, továbbá egy plusz kapcsoló segítségével irányváltásra is képes, amely homlokrakodóval való munka során előnyös. Először válik lehetővé e joystickkel, hogy a homlokrakodón három szelep egyidőben működtethető. Természetesen a joystickkel más ISOBUS-os munkagépek illetve traktorfunkciók is vezérelhetők.

Az egyes kapcsolók átprogramozása – a multifunkcionális karhoz hasonlóan – az IOM-en (individual operation management) keresztül a terminálban elvégezhető.

 

Az egyes traktorfunkciók színkódokkal jelölve segítik a gépkezelőt a hibázás elkerülésében (például meghajtás, TLT, hidraulika). Amennyiben az egyes nyomógombok átprogramozásra kerülnek, akkor azoknak nem csak a színe, hanem a rajtuk megjelenő szimbólum is változik. Ennek köszönhetően a gépkezelő gyorsan kiismeri magát, és akár egy másik gépkezelőt követően (műszakváltáskor) könnyedén a saját igényeire szabhatja a kezelőelemek elhelyezkedését.

 

Terminálok

Egy 10”-os terminál kapott helyett műszerfal gyanánt. Ez bár nem használható érintőképernyős üzemmódban, viszont szabadon kiválasztható, hogy mi jelenjen meg rajta. A terminál kijelzője a teljesen új navigációs joysticken keresztül állítható. A traktorban kapott helyet két további 12”-os érintőképernyős terminál is, az egyik az ülés jobb kartámláján, a másik a tetőbe szerelve. Ez utóbbit - ha nem használja a gépkezelő - félig betolhatja a tetőkárpit alá. A terminál kárpitból kilógó részén továbbra is megjeleníthető a kívánt információ.

A 12”-os terminálokon 15 képernyőfelületet és azokon belül legfeljebb 6 különböző „csempét” lehet szabadon konfigurálni, megjeleníteni. Akinek ennyi megjelenítőfelület nem lenne elegendő, az wifin keresztül további tabletet kapcsolhat a traktor hálózatához.

 

 

A Fendt 700-as elől is rendelkezik külön ISOBUS csatlakozással és 3 körös hidraulika multicsatlakozóval az esetleges homlokrakodóhoz. Opcionális kiegészítő lehet az infotainment csomag nyolc mikrofonnal és 4.1 hangrendszerrel és mélynyomóval – hasonlóan mint az 1000-es Fendtben.

Az első magyarországi gépbemutatóra - tekintettel a kialakult helyzetre - várhatóan csak a nyár végén kerül sor. Az új kezelőrendszerrel szerelt traktorok viszont már megrendelhetők az őszi szezonra az AXIÁL Kft. területileg illetékes gépértékesítő kollégáinál!

 

Szöveg: Kresz Gábor, Fendt referens

Kép: Fendt

 

 

Nagydíjas gépek a vasvári vállalkozónál

 

Balázs István, vasvári vállalkozó még március elején vette át a tavaly, elsőként megrendelt 5 db Fendt 942 Vario Gen6 erőgépét. >>

 

 

Elérhető

Kapcsolódó cikkek