Minden szervizmérnöknek megvannak a maga termékei, amelyeknek a szerviztevékenységéért felel. Általában egy mérnök egy termékkörért felel, ezt azonban sok tényező befolyásolhatja, úgy mint a gép bonyolultsága vagy az eddigi értékesítési darabszámok, illetve egyéb szempontok. Hozzám a Horsch, Berthoud és Agrifac márkájú gépek tartoznak.
Középpontban az emberi kapcsolatok: kapcsolattartás, segítségnyújtás, oktatás
Szervizmérnökként a munkánk jelentős részét a kapcsolattartás teszi ki az emberekkel. Így nem csak a „gépek nyelvén” kell értenünk, nem árt a kommunikációs képesség, jó, ha beszélünk egy vagy akár több idegen nyelven, és könnyen feltaláljuk magunkat társaságban. Miért van szükség ezekre a tulajdonságokra?
- Egyrészt a gyártókkal tartjuk a kapcsolatot. Ez ugyan a szerviz-oldalra korlátozódik, viszont olyan fontos dolgokat takar, mint például a hibajelzések, gépekkel kapcsolatos észrevételek kommunikálása. Egy-egy új hibajelenségre közösen próbálunk megoldást találni. Természetesen mindez idegen nyelven, azon belül is szaknyelven megy.
- Abban a szerencsésnek mondható helyzetben vagyunk, hogy sok esetben a gyártók nálunk tesztelnek első szériás gépeket, vagy továbbfejlesztett alkatrészeket próbálnak ki a gyakorlatban. Ezeknek a teszteknek a szervezése, lebonyolítása és felügyelete is hozzánk tartozik.
- A ma már 18 telephelyen és a központi műhelyben dolgozó, összesen 194 szervizszerelő kolléga támogatása, mentorálása szintén mérnöki feladat. Ha valamilyen hiba megoldásához szükséges, gyakran személyesen veszünk részt a javításban. Problémásabb esetekben a speciális műszerek mellett elengedhetetlen az aktív részvétel. A különféle opciók felszerelését is sok esetben koordinálom.
- A mérnökök nemcsak a gyártókkal, de ügyfelekkel is kapcsolatban állnak. Évente több alkalommal a gyártó egy-egy embere eljön Magyarországra, és ilyenkor partnereket látogatunk meg. A gyári szakemberek ilyenkor „első kézből” szereznek információkat a gépek üzemeltetéséről, illetve az ügyfelek is „direktben”, a gyártóval tudják megbeszélni esetleges problémáikat, illetve feltehetik kérdéseiket.
- A jól felépített ügyfélkapcsolati hálózatunk mellett, a személyes ismeretség okán gyakorta engem hívnak ügyfeleink megoldani a problémát. Ez szezonban nehéz, mivel egyszerűen sajnos nincs idő rá, hogy mindenkinek közvetlenül segítsek, hiszen a számok törvénye alapján is sokkal hamarabb tud reagálni az országosan 18 ügyfélkapcsolati vezető és 194 szervizszerelő.
A tudás továbbadása
A kapcsolattartás egyik speciális formája az oktatás. A kollégákkal gyakorta veszünk részt gyártói oktatáson vagy hazánkba érkezik szakember, aki tanfolyamot tart nekünk. Ebben az esetben a szervezői munka egy része szintén ránk hárul. Újonnan belépő kollégák oktatása, képzése is a feladatok közé tartozik.
Az új vagy bonyolultabb gépekből kezelői tanfolyamokat tartunk. Az oktatás témaköréhez tartozik, hogy a szervizinformációkat a szervizmérnökök fordítják le a szerelőknek. Ez kell és nagyon hasznos, de sajnos nagyon időigényes.
Cégünk nagy hangsúlyt fektet a bemutató gépes csapat munkájára. Az is a mi feladatunk, hogy a tagjait megismertessük az új gépek technikai lehetőségeivel. Az ő oktatásukat főleg szezon elejére tervezzük, hiszen a gépbemutatók idején nemcsak profi módon kell kezelniük a gépet, de tudniuk kell bemutatni az ügyfeleknek is.
Az unalmas papírmunka
Az izgalmas munkákhoz egy nagy adag „papírmunka” is társul.
- A gyártók gyakorta ún. javító programot írnak ki, ami lényegében azt jelenti, hogy egy-egy alkatrészt, új, továbbfejlesztett változatra kell cserélni. Ennek koordinálása szintén mérnöki feladat. A gyárral egyeztetve például én adom ki a feladatokat az illetékes szervizszerelő kollégáknak, de sok esetben a szükséges alkatrész megrendelése is a szervizmérnök feladata.
- A szervizmérnöki munka talán legszárazabb része a beüzemelések, garanciális javítások jelentése a gyár felé. Utóbbiak esetében a kicserélt alkatrészek csomagolása, visszaküldése is a mi dolgunk.
- Előfordul, hogy valamilyen speciális javításhoz külsős szakembert, céget veszünk igénybe, akkor annak az ügyintézése is ránk hárul.
Néhány apróság ráadásként
Beszámolóm végére körvonalazódik, hogy mennyire sokrétű a szervizmérnöki tevékenység. Ezen túlmenően általában aktívan részt veszünk a cég által szervezett rendezvények, illetve kiállítások előkészítésében és azok lebonyolításában. Esetenként külsős, amolyan „vendégelőadóként” szerepelünk különféle, főként műszaki vagy mezőgazdasági oktatási intézményekben.
A munkám egyik legszebb, és legfontosabb része, hogy szakmai tudásom folyamatosan fejleszthetem. Ez nem választható opció, hanem alapvető elvárás mind a vezetőség, mind a partnerek felől, de elsősorban önmagamtól.
Tóth László
szervizmérnök
Forrás és kép: AXIÁL Mezőgazdasági Híradó 2016. III. szám