Belső értéknövelés

Belső értéknövelés

Az utóbbi évek állandó velejárója a folyamatos változás. A környezetvédelem rendszeres fejlesztésre készteti a motorgyártókat, a TIER-szabványok mára beépültek a mindennapi agrárgépészetbe, kereskedői és felhasználói oldalon egyaránt.

De ha ez nem lenne elég, az év elejétől új uniós előírások léptek életbe, amelyek további területeket érintettek, mint az ergonómia, hidraulika- és erőátviteli rendszerek stb. Ennek hatására jelentős változásokkal jönnek ki a traktorgyártók 2018-ban. A Landini kisebb-nagyobb fejlesztésen átment, ismert szériái mellett új traktorcsaládok is jelennek meg az év folyamán. Mindjárt itt az első, a Landini új 7-es szériája, amely küllemében nem változott alapvetően, viszont belső tartalmában számos újdonsággal szolgál. Az új típusok elérhetők csúcsfelszereltségű Dynamic vagy egyszerűbb Active kivitelben.

 

 

Egy fokkal feljebb a környezetvédelemben

Az új 7-es sorozat hathengereseit (öt modell) továbbra is „FPT-NEF” 6,7 literes, 24 szelepes, közös nyomócsöves befecskendezésű turbómotor hajtja, ám ez a TIER 4f erőmű lényegesen kevesebb káros vegyületet és részecskét bocsát ki elődeinél. Ez az AdBlue-s SCR-rendszernek és a dízel-oxidációs katalizátornak köszönhető. Az elektronikával optimalizált befecskendezésnek köszönhető a nagyteljesítményű motor 40 százalék feletti nyomatékrugalmassága is, csekély üzemanyag-fogyasztás mellett.

Az erőforrás sajátossága a „Dual Power” egység, amely nehéz TLT-munka és a szállítás közben automatikusan nyújt extra teljesítményt. Növekedett a felső teljesítményhatár, így ezek a gépek most már 151-225 lóerő tartományban állnak rendelkezésre. Fordulatszámtartó tempomat segíti a kezelő munkáját, főként kardános munkában. A biztonság fokozása érdekében egy kis pedállal aktiválható a motorfék, hosszú lejtmenetben kímélve a traktor féktárcsáit. A magasra felnyitható motorháztető megkönnyíti a napi karbantartást; a hűtők külön-külön nyílnak, egyszerű a tisztításuk. A motor gumibakokon keresztül csatlakozik a gép robosztus alvázához, nagymértékben csökkentve a vibrációt és a zajszintet a vezetőfülkében.

 

„ROBO-SIX” – sebességváltó tovább fokozva

A sebességváltó a jól bevált ZF-gyártmány, de teljesen új fokozatkiosztással, alapvetően öt csoportban, hat powershift kapcsolási lehetőséggel (30/15 fokozat), szükség esetén mászó csoporttal (54/27 fokozat). Ezek működtethetők manuálisan (természetesen már elektromos nyomógombokkal), de van kétféle automatikus funkció is, talajmunkához vagy közúti közlekedéshez. A sebességváltót elektronikusan vezérli a multifunkciós kartámaszba (csak Dynamic) integrált joystick nyomógombja.

A terhelés alatti irányváltó a kuplungpedál használata nélkül kapcsol előremenetből hátra, egyszerűen a kormányoszlop melletti karral. A váltás érzékenységét a kezelő elektronikusan állíthatja be, az adott feladatnak és terhelésnek megfelelően.

Egy új funkcióval bővült a sebességváltó: a STOP&ACTION segítségével a traktor megállítható vagy elindítható a fékpedállal, anélkül, hogy az irányváltót vagy a kuplungpedált használnák.

A korábbiakban megszokott „My” feliratú nyomógombbal a kezelő négy különböző funkciót érhet el (Autoshift, differnciálzár, összkerékhajtás, De-Clutch) és aktiválhat, gyorsan és egyszerűen.

 

 

Hátsó TLT négy fokozatban

A négy TLT fordulatszám 1000, 1000Eco, 540, 540Eco fordulat/perc. Elektrohidraulikus nyomógomb hoz létre sima és szabályozott kapcsolatot, biztosítja a munkaeszköz finom indítását, növelve a kezelési kényelmet és csökkentve a karbantartási igényt.

 

Hidraulikarendszer elektronikusan

A hidraulikarendszer elektronikus vezérlését is a Bosch gyártja. A zártközpontú rendszer változó szállítású szivattyújának 123 l/perc olajárama lehetővé teszi valamennyi hidraulikafunkció, a függesztő szerkezet és a kihelyezett szelepek egyidejű működtetését. Újdonságként opcionálisan rendelhető nagyobb kapacitású szivattyú, 160 l/perc olajárammal. Az Active verzió hidraulikája alapesetben nyitott rendszerű fogaskerék-szivattyús.

A működtető kapcsolók kényelmesen elérhetők egy multifunkciós joysticken és a kartámaszon (Dynamic). Az emelőszerkezet maximális kapacitása 9300 kilogramm, csatlakozása 3-as kategóriájú. Az erőszabályozó érzékelőit az alsó függesztő karokba építették, ami precíz vezérlést eredményez.

A standard kihelyezett hidraulikakörök száma három, de maximum hét építhető be. A kettős működésű szelepek vezérlése elektrohidraulikus vagy mechanikus. A magasabb felszereltségű változatban egyet a multifunkciós joystickről, négyet ujjbeggyel, a vezetőülés karfájának gombjaival lehet kezelni. Itt van egy mini-joystick is (opció), amely további két szelepet vezérel, frontfüggesztéshez vagy frontrakodóhoz.

 

 

Magasszintű komfort

Az igazi csúcstechnikájú vezetőfülke kiváló munkahely, maximális kezelési komforttal – a földeken eltöltött hosszú órák biztonságos és stresszmentes környezete. A teleszkóposan állítható és dönthető kormányoszlop a műszerfallal együtt mozog, mindig akadálymentes a rálátás a műszerekre. A túlnyomásos kabin tiszta és pormentes marad a beállított hőmérsékletet nagyhatékonyságú automatikus klímaberendezés tartja. A kezelő hűtött tárolóban tarthatja innivalóját. Az új hidraulikus fülkerugózás, érzékelőinek köszönhetően, kényelmesebb az elődjénél, és beállításra is van lehetőség a traktor menürendszerén keresztül.

Opcionálisan rendelhető, független felfüggesztésű, rugózott első tengely növeli tovább a vezetési kényelmet.

Egyes változatokban van táblavégi forduló-automatika, rendelhető érintőképernyős traktorterminál, de rendelkezésre áll ISOBUS-csatlakozás vagy automatikus kormányzási rendszer is.

A Landini új 7-es sorozata további három taggal bővül az év folyamán, 141 és 176 lóerő közti teljesítménnyel, négyhengeres motorokkal, amelyek 2018 második felében lesznek elérhetők.

 

Szöveg: Sebesi István, termékmenedzser

Forrás és kép: AXIÁL Híradó 2018. május 18-19. oldal

Elérhető

Kapcsolódó cikkek