Az újragondolt ötös Landini

Az újragondolt ötös Landini

Megjelent a Landini új mindenese, az 5-ös széria. Univerzális traktor, amely a szántóföldi vagy állattartó telepi használaton túl teljesíti a kiszolgáló szállítási feladatokat, de helytáll kommunális munkában is.

Új erőforrás, modulárisan felépülő erőátvitel, fejlett hidraulikarendszer, mind összhangban az emissziós előírásokkal és az idén érvénybe lépett új európai uniós szabályozással (Tractor Mother Regulation).

 

 

Új erőmű

Az új 5-ös gépcsalád három típusból áll, teljesítményük 99, 107 és 113 lóerő. A korábbiaktól eltérően motorjuk a Deutz gyártmánya, 3,6 literes, közös nyomócsöves befecskendezéssel és elektronikus vezérléssel. Nagy előnyük, hogy EGR és DOC (kipufogógáz-visszavezetés és katalizátor) rendszerükkel részecskeszűrő és utánégető nélkül teljesítik az emissziós normákat, kiküszöbölve a regenerálásból adódó túlfogyasztást és hőterhelést. A kezelőelemek egyikével az „Engine Memo” kapcsolóval állandó fordulatszámot lehet beállítani, az ismétlődő motorfordulatszám elmenthető, és gombnyomásra aktiválható. Jellemző ezekre az erőforrásokra a kategóriában nagynak számító teljesítmény és nyomaték, csekély fogyasztással. A Landini arculatát tükröző, felfelé nyíló motorháztető megkönnyíti a rendszeres karbantartásokat.

 

 

Moduláris sebességváltó

A gyártó Argo Tractors széles sebességváltó-kínálatának alapja mechanikus vagy hidraulikus (PS) irányváltó, négy szinkronizált sebességfokozat és három csoport, amelyhez két opció adható: Hi-Lo (HL) vagy High-Medium-Low (HML) terhelés alatti kapcsolási lehetőség, valamint mászó csoport, igen lassú munkákhoz. HML kivitelben a jellemző 5-12 km/óra sebességtartományban 14 sebességfokozat áll rendelkezésre. A maximális fokozatszám 48 előre és 16 hátra.

Említést érdemel a traktor „ECO FORTY” funkciója (powershift opcióval), amely 1900/perc alatti fordulatszámnál hozza a 40 km/órás csúcssebességet. Ennek eredménye a hagyományos megoldásokhoz képest alacsonyabb zajszint és kisebb fogyasztás, valamint a motor hosszabb élettartama.

Az új 5-ös sorozat többféle TLT változatot is kínál elektrohidraulikus verzióban, a sebességváltótól függően. Kettő vagy négy fordulatszámmal (540, 540 Eco, 1000 és 1000 Eco) rendelhetők, de választani lehet sebességarányos hajtást is.

 

 

Erőteljes hidraulika

Az alapváltozatok mechanikus szabályozású hidraulikarendszerének ergonomikus emelőrendszer-vezérlésével (E.L.S) még ebben az egyszerű kivitelben is gyorsan és pontosan lehet a hidraulikakarokat emelni és süllyeszteni az előre beállított értékre. Persze választható elektromosan szabályozható Landtronic opció is, pontosabban állítható potenciométerekkel.

A hidraulika működtetéséhez 62 l/perc teljesítményű fogaskerék-szivattyú biztosítja maximálisan 190 bar nyomáson az olajat, de ezt tandem-rendszerben kiegészíti egy 32 literes rész, a kormányzáshoz és egyéb hidraulikus traktorfunkciókhoz (differenciálzár, összkerékhajtás, powershift stb.).

Fontos megjegyezni, hogy a hárompont-függesztés elektromos erőszabályozása már az alsó függesztőkaron érzékeli a vonóerőt, igen precíz munkát eredményezve. A függesztőszerkezet emelőkapacitása 4500 kilogramm a kapcsolódási pontoknál. Munkaeszközök működtetéséhez a három hátsó kihelyezett szelep mellé rendelhető középre még kettő, a traktorra szerelt rakodógép működtetésére. Igény szerint rendelhető fronthidraulika is, amely kiegészíthető front TLT-vel, így megoldott az előre szerelhető munkagépek üzemeltetése.

 

 

Komfortos kabin

A traktorok megjelenését jelentős mértékben meghatározza a TOTAL VIEW SLIM fantázianevű vezetőfülke. Teljesen sík padozatán nincs semmiféle akadály (sebességváltó-alagút). Az ergonomikus kezelőszerveket logikusan és praktikusan, az egyes funkciókat csoportosítva (az összetartozókat azonos színnel ellátva) rendezték el – a sebességváltó és a hidraulika elemeit éppúgy, mint a világítás és az egyéb elektromos berendezések kapcsolóit. A váltókarok közelebb kerültek a vezetőhöz, így nem fárasztó kapcsolgatni. A stílusos és jól megvilágított műszerfal a kormányoszloppal együtt dől, így a kezelő minden pozícióban rálát a műszerekre, kontrollámpákra és a kijelzőre. Az alapfelszereltség része a légrugózású vezetőülés és a legkondicionáló. A kabin szellőzőrendszere, a légcsatornák elhelyezése egyenletes hőmérséklet-eloszlást, ezáltal kellemes munkakörülményeket eredményez. A levegőszűrők a tető helyett a hátsó oszlopokban vannak, karbantartásuk és cseréjük egyszerű. A négypilléres konstrukciónak köszönhetően tökéletes a kilátás, és nagyméretű tetőablak segíti a rakodási munkákat. Nemcsak a pilótára, hanem az alkalmi kísérőre is gondoltak a konstruktőrök: a vezető bal oldalán elhelyezett utasülés mérete és komfortja megfelel az elvártaknak. Korszerű kárpitok és burkolatok szorítják le a belső tér zajszintjét.

 

További információért keresse területileg illetékes kollégáinkat!

 

Szöveg: Sebesi István, termékmenedzser

Forrás és kép: AXIÁL Híradó AgrárgépShow 2019 különszám

 

 

Elérhető

Kapcsolódó cikkek