A lányokat is várják mezőgépésznek

A lányokat is várják mezőgépésznek

Ami ma a traktorban, az holnap az autóban – Legyél Te is mezőgépész! - hívja a fiatalokat a MEGFOSZ rendezvényein, plakátjain. Hat-e a szlogen, lesz–e elég gépész, vagy inkább informatikus - kérdeztük a szövetség elnökétől?

Egy kicsit mindkettő. Olyan gépész kell, aki ért az informatikához – mondja Harsányi Zsolt. Ezért is indítottuk el több mint 100 partner összefogásával a „Legyél Te is mezőgépész!” programot néhány éve. Az ország számos szakiskolájában várjuk azokat a fiatalokat, akiknek van affinitásuk a mezőgépekhez és az informatikához. A MEGFOSZ (Mezőgazdasági Eszköz- és Gépforgalmazók Országos Szövetsége) kidolgozott programjának egyik fő eleme, hogy a diákok duális képzés keretében országszerte több mint 30 szakiskolában nem csak elméleti tudást szerezhetnek, hanem a programhoz csatlakozott vállalatoknál akár egy-két évnyi gyakorlati időt is eltöltenek. A diákok így már az iskolaévek alatt, valós munkahelyi környezetben, gyakorlati oldalról is mélyebben megismerhetik a gépipar technológiáit, s mire befejezik tanulmányaikat, általában már biztos állásuk is van. A képzések köre folyamatosan bővül.

Az elnök szerint sikerként könyvelhetik el, hogy az utóbbi öt évben több mint a kétszeresére nőtt a mezőgazdasági gépészképzésben résztvevők száma. De sajnos, az elkövetkezendő években sokan fogják elérni a nyugdíjkorhatárt, ezért ennél is több jelentkezőre van szükség.

Ezek a gépek már nem ugyanazok, amiken annak idején zötykölődtünk, amik tönkre tették a kormány mögött ülő gerincét – teszi hozzá. Ma már nem egy lemezülésen kell végig dolgozni a napot, ezekben a traktorokban, kombájnokban már a kezelő súlyához automatikusan áll be a légrugós ülés. A legújabb Class Lexion kombájn mozgása a mezőn olyan, mintha a gép bársony talpakon haladna. A járószerkezet minden komponense, a hajtókerék, a járókerék és a támasztógörgők mindegyike rugózott, ami minimalizálja a kombájn rázkódását, növeli a vezető kényelmét.

A klimatizált kabinokban még kis hűtőrekesz is be van építve üvegtartóval, ha valaki elviszi a napi szendvicsét, italát ne melegedjen fel. Harsányi Zsolt szerint vezetni is egyre könnyebb már ezeket a gépeket. A kormány könnyű, szinte nem is kell kormányozni.

 

Itt már nem egy lemezülésen kell végig dolgozni a napot

 

A kombájnok például beállítják a szükséges értékeket, hogy mindig optimálisan arassanak. Ezek már nagyon komoly gépek, a legújabb Class kombájnban például hat különböző komputer beszél egymással, és irányítja a gépet, annak érdekében, hogy mindig a legjobban legyen kihasználva, a legkevesebb energiával tudjon működni. Nagyon pontos munkát lehet már ezekkel a munkagépekkel végezni. A kombájn állítja be magának például a megfelelő cséplési értékeket. Ahol sok a termés, ott lassabban megy a kombájn, ahol kevés, ott gyorsabban halad. Ahol túl szemetes a termés, egy kamera figyeli a kicsépelt magvak minőségét, s ha kell, változtat a csévéző fordulatszámán, hézagján, s a levegő mennyiségén,ami tisztítja a rostát. A másodperc töredéke alatt képes átállítani az értékeket, ha szükséges. Ezek a gépek +/- 2 cm-re vissza tudnak menni abba a táblába, ahol korábban - mondjuk egy, két évvel ezelőtt – dolgoztak. Nincs tévedés, pazarlás.

Bonyolultnak tűnik, de a fejlesztők egyre inkább arra törekednek, hogy minél kevésbé kelljen az embernek értenie a működtetésükhöz. Mindamellett azzal, hogy az automatizálás egyre több területre terjed már ki, a kormány mögött ülő emberre, illetve azokra, akik ezeket a gépeket javítják mindig szükség lesz. Ezért is dolgozunk a Mezőgazdasági Eszköz- és Gépforgalmazók Országos Szövetségében azon, hogy minél többen jelentkezzenek mezőgépészek. Ez egy nagyon szép szakma, s mi arra törekszünk, hogy ezt észre is vetessük a fiatalokkal. Azt látom, hogy aki eljön hozzánk dolgozni, azokat megfogja ez a csodálatos technika. Jöhetnek lányok is, őket is várjuk a mezőgépészek csapatába – jelentette ki az elnök.

 

Forrás: magyarmezogazdasag.hu

 

Elérhető

Kapcsolódó cikkek