A német szántómester Fendt erőgépet használ
Legutóbb 20 évvel ezelőtt volt Németországban a bajnokság, melyet idén szeptember 1-jén és 2-án rendeztek meg. A versenyre több mint 60 gépkapcsolat érkezett 32 országból, hogy összemérjék tudásukat és ügyességüket a tarló- és a zöldterület-szántásban. A résztvevők életkora 16 és 65 év közötti volt.
Florian Sandert, az alsó-szászországi Bötersenből származó szántómestert a ZG Raiffeisen Technik GmbH látta el egy Fendt 210 Vario erőgéppel. „A traktor szépsége az, hogy különleges felszereléssel rendelkezik, mint például a TMS-sebességváltó”, mondja a 28 éves villamosmérnök. „Azonnal felgyorsulhatok a megfelelő sebességre és a tempomattal egy második sebesség is beállítható – ez nagyszerű váltáskor. És a Vario szuper hidraulikája kiválóan alkalmas a bemutató szántásra.”
A fiatal német 15 évesen kapta meg traktorvezetői engedélyét és azóta rendszeresen versenyez. Mellesleg neki van az egyik legnagyobb rajongói tábora. „Amikor reggel kimegyek a földre már ott vannak az első szurkolók és lengetik a zászlóikat, ez nagyszerű érzés és a legjobb motiváció arra, hogy elől menjek.”
A verseny
A megmérettetés során minden versenyzőnek egy forgó- és répakiemelő-ekét kell használnia, melyeknek legfeljebb 2-3 ekevasa van. Sorvezető rendszerek természetesen nem megengedettek. A szántás nyitóbarázdával kezdődik. A bírák nézik az egyenletes mélységet, szélességet, valamint a bakhát egységességét a barázda teljes hosszában. A gyomokat és a növényzetet le kell vágni és a barázdából ki kell tisztítani. A bírák minden órában alaposan megvizsgálják az egyes résztvevők 0,2 hektárnyi szántóterületének minden barázdáját.
Szántás a múltban és napjainkban
Akárcsak a mezőgazdasági szántásnak, úgy a bemutató szántásnak is hosszú történelme van. A gőzgéppel és a lovakkal történő szántás egyaránt azt a benyomást kelti a nézőkben, hogy a gazdálkodás nehéz, időigényes és fáradságos.
„Az eke beállításai nem különböznek a traktorszántás és a lószántás esetében” – mondja Peter Baumgärtner. „Még mindig be kell állítanunk az eke elülső furatának szélességét, a húzóvonalat és a dőlést, csak ma sokkal egyszerűbben tehetjük meg ezeket. A Vario terminálon, ISOBUS-on keresztül a fülkében.”
…
„Tegnap sok eső esett, ezért a gumiabroncsnyomást 0,8 barra állítottuk be, hogy nagy érintkezési felületünk legyen és a gumiabroncsnyomás-szabályozó rendszerünkkel biztosítjuk a vonóerő végleges átadását. A terminálon könnyedén beállíthatjuk a légnyomást a különböző körülményekre” – magyarázza Jochen Riexinger, a Fendt mérnök-üzletkötője.
Második nap: zöldterület-szántás
A második napon az időjárás nem volt kegyes a résztvevőkhöz. Még Florian Sander-nek is meg kellett változtatnia az eke beállításait. Annak ellenére, hogy a körülmények nem voltak optimálisak, a 14. helyen végzett a versenyző. Ez jó eredmény egy ilyen nagy versenyen, ahol erős a nemzetközi mezőny.
Szöveg: Borbély Zsanett, marketingmenedzser
Forrás és kép: Fendt
„Szántómester” szervizes kollégák
A jó szántás nemcsak a magnak ad alapot, hanem az egész éves gazdálkodásnak is. Egyszerű munkának tűnik, mégsem az. Kollégáink bebizonyították, hogy nemcsak a mezőgazdasági gépekhez értenek, hanem a szántáshoz is. >>