Permetezőgépek szezon utáni átvizsgálása

A következő szezon az előző végével kezdődik!

 

A permetezőgépek karbantartása igen nagy figyelmet igénylő feladat. Komoly hibákat ejthetünk, és ezzel sok kellemetlen percet okozhatunk magunknak, ha nem megfelelően végezzük el. Nem is beszélve a javítási költségekről, ami további bosszúságot szül (pl: fagyás okozta alkatrészsérülés).

 

Az alábbi feladatokra minden körülmények között érdemes és fontos időt szánnunk a permetezési szezon után:

1. Első lépésként a gép alapos tisztítása

2. A külső tisztítást követően mossuk át a gépet - fontos, hogy ez tiszta vízzel történjen -, majd speciális oldószeres tisztító adalékkal, amivel a lerakódások feloldhatók.

3. a permetező alapos átvizsgálása a következő szempontok alapján:

3.1. Ellenőrizzük le a gép vázát, tartályt, esetleges repedéseket keresve, aminek javítását el kell végezni.

3.2. Ellenőrizzük le a permetezési funkciókat, csapok állapotát, tömítettségét, szükség esetén gondoskodjunk javításukról.

3.3. Ellenőrizzük le a szivattyú, tömítettségét, működését (szállítás, és nyomás ellenőrzés). Abban az esetben, ha nem dolgozik tökéletesen, végezzük el a szivattyú javítását vagy felújítását. A szivattyúkban ajánlott az olajat évente, illetve az előírásnak megfelelően lecserélni.

3.4. Ellenőrizzük le a csövek állapotát, sérült, kopott, repedezett csövek cseréjéről gondoskodni kell, valamint sérülés esetén meg kell keresni az okát annak érdekében, hogy az új tömlővel hasonló hiba ne történhessen.

 

Jó tanács: az esetleges hibákat, észrevételeket ajánlatos feljegyezni, mert tavaszra a következő szezonra feledésbe merülhetnek. Javításukról érdemes minél előbb, de feltétlenül a következő munkálatok megkezdése előtt gondoskodni.

 

SZŰRŐK

Amennyiben repedést észlelünk ki kell cserélni, de abban az esetben is csere szükséges, ha a berakódás olyan mértékű, hogy nem lehet kitisztítani a szűrőt.

 

SZÓRÓKERET

Az esetlegeses repedéseket javítsuk ki, ellenőrizzük le a keret csuklópontjait, kopás esetén gondoskodjunk javításukról, ellenőrizzük le a keretnyitó munkahengereket tömlőket, esetleges olajfolyásokat szüntessük meg.

 

ELEKTROMOS BERENDEZÉSEK

Ellenőrizzük le az elektromos berendezéseket, (szakaszoló szelepek, nyomás szabályzó, világító berendezések, monitor stb.) működési hiba esetén feltétlenül gondoskodjunk mielőbbi javításukról.

 

BIZTONSÁGI BERENDEZÉSEK

A biztonsági berendezésekről se feledkezzünk meg (burkolatok megléte, épsége pl: kardán tengely) fék, és rögzítő fék működésének kifogástalannak kell lennie, ezzel együtt a gumiabroncsokat is nézzük át, és szükség esetén cseréljük.

 

FÚVÓKÁK

Végezzük el a fúvókatartók állapotának felülvizsgálatát és repedés esetén cseréljük ki. A csepegésgátló membránok esetében, amennyiben azt tapasztaljuk, hogy a fúvókákból csepeg a vegyszer, valószínűleg a membránokat cserélni kell. Ezzel egy időben mérjük meg mérőedénnyel a fúvókák teljesítményét is, amennyiben a kopás 15 %-nál nagyobb mértékű (gyári, vagy új kori értékhez viszonyítva) ki kell cseréljük.

A fúvókák vizsgálatára különösen nagy gondot kell fordítanunk. Először is tudnunk kell, hogy aránylag gyorsan kopó alkatrészek, aminek mértéke függ:

  • a fúvókák anyagától,
  • permetezett üzemóráktól,
  • a növényvédő szerek formulációjától,
  • a permetezéshez használt víz minőségétől,
  • az alkalmazott nyomástól (nagy nyomás=nagy sebességű folyadék).

 

 

Általánosságban elmondható, hogy egy műanyagból készült fúvókával 200-300 üzemórát, egy kerámia fúvókával akár több, mint 1000 üzemórát is lehet dolgozni. Ezek az értékek csak tájékoztató jellegűek. Fúvókavásárlásnál célszerű figyelembe venni a fentieket. Ne hanyagoljuk el azt a tényt sem, hogy a kerámia lapka is műanyag testbe van zárva, amit az UV-sugarak idővel elöregítenek, vagyis a kerámia fúvóka sem örökéletű.

A fúvókák átvizsgálása az adott nyomáson szállított permetlé-mennyiség visszamérésén alapul. Célunk a gyártó által közölt teljesítmények ellenőrzése, amihez az adatok minden termékhez elérhetők. A méréshez szükségünk van egy kalibrált edényre és egy mérőórára. A permetezőt adott nyomásra kell beállítani – pl. normál fúvóka esetén 3 bar, légbeszívásos fúvóka esetében 4 bar. Célszerű az összes szakasz együttes szórása mellett végezni a mérést, hogy a kereten lévő nyomáskülönbségek ne befolyásolják a mért eredményt. A katalógusból ki kell keresnünk az adott fúvókához és az adott nyomáshoz tartozó liter/perc értéket. Ezek után indítsuk el a folyadék áramlását, tartsuk a fúvóka alá a mérőedényt, majd egy perc után mérjük meg a folyadék mennyiségét! Szezonkezdet előtt célszerű minden fúvókát végigmérni. A kapott érték legfeljebb +/-10%-kal térhet el a katalógusban szereplő értéktől, az egy kereten lévő fúvókák térfogatáramának tekintetében viszont a középértéktől csak +/-5% eltérés a megengedett. Ezeket a %-os értékeket átlépve a fúvókákat ki kell cserélni!

Eredményes és hatékony növényvédelem csak a megfelelő kijuttatási technológia segítségével érhető el. Gondoljunk bele, mérnökök-vegyészek számtalan órát és pénzt rászánva létrehoznak egy „high-tech” vegyszert, amit célszerű lenne a vegyszer hatásmehanizmusához igazodó technológiával kiszórni. A hibás vagy nem megfelelő módszerrel történő kijuttatás nem biztosít megfelelő hatékonyságot, így a növényvédő szer árának egy része ablakon kidobott pénz lesz, sőt szélsőséges esetekben még kárt is okozhatunk magunknak vagy másoknak (megemlíteném a túlszórásból fakadó rezisztencia problémáját).

Még egy nagyon fontos dolog amit tudnunk kell, mindig a vegyszerhez választunk fúvókát és nem fordítva.

 

KÖTELEZŐ FELADAT

Permetező gépeknél egyik legfontosabb feladat a megfelelő fagymentesítés, ami lehetőleg fagyálló folyadékkal történjen, ne a gép szétszerelésével, mert akkor sérülhetnek alkatrészek a szét vagy össze szerelés során, vagy maradhatnak a gépen olyan csővezetékek amiben megfagyhat a víz, és sérülést okoz.

Töltsünk a tartályba (tisztavíz tartályba is) fagyálló folyadékot, és minden funkcióban üzemeltessük a gépet, majd permetezzünk a géppel addig amíg az utolsó fúvókákon is megjelenik a fagyálló folyadék.

Amennyiben a fent leírt ellenőrzéseket elvégezzük, és a felmerülő hibák javításáról gondoskodunk, a következő szezonban jócskán csökkenthetjük az esetleges meghibásodások miatti leállások idejét.

 

Tóth László

szervizmérnök

Gieszinger Tibor

termékmenedzser (Alkatrészüzletág)