LANDINI REX karbantartás

Szőlős gazdák figyelmébe!

 

A szőlőművelésben kiváló partnereink a Lanidini Rex traktorok. Ahhoz hogy ez a kapcsolat tartós és zökkenőmentes legyen gépkezelő tehet a legtöbbet. Segítségképpen összefoglaltunk néhány fontos karbantartási és használati tippet!

  • Motor olajszint és olajfogyasztás: FONTOS az olajszint napi ellenőrzése és a motorolaj minősége, típusa illetve cseréje. A helyes olajszint mindenképp a nívópálca két jelzése között kell legyen. Figyeljünk arra, hogy csak gyári minőségű (specifikáció) és viszkozitású olajat használjunk és azt a kötelező 250 üzemóránként lecseréljük. Emellett fontos az olajszintek ellenőrzésnél a motorolaj fogyasztás mérése, amit mindig az üzemanyag fogyasztáshoz viszonyítunk. Amennyiben eléri vagy meghaladja a 0,1%-t (1000L gázolaj – 1L motorolaj) akkor azt jelezzük a szerviznek!
  • Motor fordulatszám: a Rex traktorok motorja még a hagyományos Tier3-as motorral, mechanikus adagolóval szerelt erőforrással üzemel. A motor üzemi fordulatszámát munkafázishoz mérten kell megválasztani. Amennyiben a motorterhelés közelíti a 100 %-t vagy el is éri, 2000 1/perc fölé nem célszerű forgatni, hiszen afelett a motor teljesítménye és nyomatéka nem nő, azonban az üzemanyag fogyasztás igen. Emellett persze a motor élettartamára is jó hatással van, ha nem folyamatosan a maximális motorfordulatot használjuk nagy terhelésnél.
  • Üzemanyagrendszer: FONTOS a gázolaj szűrők rendszeres cseréje és kizárólag tiszta gázolaj használata. Ne feledjük, ha a gazdaság saját üzemanyagtartályt használ, azt is rendszeresen át kell mosni, takarítani. Emellett a gázolajat tárolni is kizárólag napfénytől elzárt helyen szabad.
  • Hajtómű és hidraulikaolaj: a hajtómű olajszintjét szintén naponta kell ellenőrizni, hiszen a munkagépek több liter olajat is felhasználhatnak a hajtóműből, mivel a hidraulika és a hajtómű ugyanazt az olajat használja. Emiatt legyünk figyelmesek a munkagép hidraulika-rendszer sértetlenségére is. A kevés hajtóműolaj a lamellák, szinkronkapcsolók, csapágyak… idő előtti tönkremenetelét okozhatja. Emellett kerüljük az olajkeveredést a különböző munkagépek különböző olajai által. Ha lehet, inkább a hajtómű olaját használjuk a munkaeszközben is! Powershift hajtóműveket rendszeresen kalibrálni kell, azaz a lamellák kapcsolási idejét korrigálni. Ez persze elektromosan működik, ez ügyben keressék szervizes kollegáinkat. Hasonló után állítást kell elvégezni mechanikus kuplungszerkezet esetén a működtető bowden-el is, azt viszont manuálisan lehet és kell elvégezni.
  • FIGYELJÜNK: a hűtők, a légszűrők napi tisztítására, pormentesítésére, szívórendszer tömítetlenségére, bilincseinek meghúzására, az ékszíjjak feszességére és a hűtőfolyadék szintellenőrzésére, a koncentrációjára. Minden 1000 üzemórás nagyszerviznél a motoron a szelephézagot is ellenőrizni kell. A karbantartás fontos része, az erőgép teljes zsírozása és takarítása, a felni kerékcsavarok után húzása, a fülkeszűrők és az elektromos egységek (biztosíték tábla, elektromos csatlakozók…) fúvatása és a világító berendezések működésének napi ellenőrzése. A nyári időszakban kiemelten ügyeljünk a légkondicionáló berendezés fertőtlenítésére!

A fentiek betartásával és helyes üzemeltetéssel erőgépünk műszaki állapotát szinte tökéletes állapotban tarthatjuk. Mind emellett követni kell a kezelési és karbantartási útmutatóban leírtakat. Egy rendszeresen karbantartott erőgéppel nyugodtan várhatjuk a szezonkezdést.