A napi karbantartás hiánya
A gépkezelő feladata és kötelessége a géppel törődni a napi karbantartásokat elvégezni, a körülményeket alaposan felmérni. Egy gondos, jól felkészült gépüzemeltetés esetében az itt látható esetek soha nem fordulhattak volna elő.
De beszéljenek a képek.
A képen jól látható, hogy a belső levegőszűrő teljesen elhasználódott. Egy ilyen hanyagság a motor meghibásodásához, ezzel együtt több millió forintos kiadáshoz vezet. Amennyiben a napi ellenőrzés megtörtént volna, ezt már a gondos üzemeltető régen kicserélte volna, amivel nem csak a gép meghibásodását kerülte volna el, hanem a gép kapacitása is maximális lehetett volna.
Zsírzógomb egy 2. éves vetőgépen. A kár nem a festék hiánya a zsírzógombon, hanem az el nem vetett területből fakadó kiesés (vetési mélység tartás)! Akár több milliós – főleg ha nem ellenőrzik a vetőgép vetési adatait, a magok kikerülésének minőségét. A hiba csak akkor derül ki, amikor a gazda hiába várja, hogy kikeljen a mag.
Kerékcsavarok. A képen látható, hogy hiányoznak a kerékcsavarok, a kezelési útmutató erre vonatkozó fejezetében megtalálható, hogy a kerékcsavarokat és/vagy kerékanyákat milyen rendszerességgel és mekkora meghúzási nyomatékkal kell meghúzni. És ez egy egyszerű művelet. A káresemény akár több tízmilliós lehet, nem is beszélve a személyi sérüléses baleset lehetőségéről!
Üzemanyag! ÖRÖK vita. Az előírt üzemanyag minőségi elvárások mellett nem a PET palack a megfelelő zárósapka.
Ki hol tankolt, mit? Hol és hogyan tárolta? – a mai modern üzemanyagok tárolási körülményei már nem azonosak a régiekkel! Napfény hatására, nem a meleg, hanem az UV sugárzás hatására kiválnak a bioadalékok -én úgy hívom, „fotoszintetizálnak”-! A diesel üzemanyagok minimum 4,8 %-a már biogázolaj (szerepel minden számlán). A cél a 7%! Fehér színű „kockában” ne vagy csak letakarva tároljuk! Ezen felül még fontos tudni, hogy a biodízel elkeveréséhez használt adalék a vizet megköti. Elfelejtett kupak, esővíz szintén komoly és költséges hibaforrás.
A rossz tárolás eredménye az üzemanyag befecskendező rendszer teljes cseréjéhez vezet.
Visszatérő kérdés, hogy 250, vagy 500 üzemóránál kell kicserélni - vagy mikor? A válasz az üzemeltetési körülményektől függ, de ne várjuk meg az ehhez hasonló állapotot.
Az olaj túlterhelése vagy….nem megfelelő periódusban történő cseréje. Ez a részegység károsodásához vezet, aminek javítása jelentős költséggel jár.
Üzemeltetési körülmények
Vannak extrém körülmények, amikre nem minden esetben tudunk felkészülni. A gondos gazda ismeri a területén előforduló időjárási viszontagságokat és azok következményeire is a lehetőségekhez képest legjobban felkészül, illetve a gépeit is felkészíti. Tapasztalataink azt mutatják, hogy a legtöbb kár a gép rosszul felmért, megítélt teljesítményéből következik be.
Ebben az esetben a legnagyobb költség a szerviz munkaóradíjnak az a része ami idő alatt a szakember eltávolította koszt. A hiba megtalálása ezután már ennek töredék idejébe került. Lehet spórolni? Igen. A karbantartásokhoz kell egy mosó. Sem tőlünk, sem az üzemeltetőktől nem lehet elvárni, hogy ilyen körülmények között szakszerű munkát tudjunk végezni.
- Megfelelő volt a haladási sebesség?
- Működött az üzemi fék?
- Pótkocsi nem volt túlterhelve?
- A gépkezelő tisztában volt az üzemeltetési ismeretekkel?
Ilyen és ehhez hasonló kérdések merülnek fel. Itt hívnám fel a figyelmüket a biztosítások fontosságára. Számtalanszor szembesülünk azzal, hogy több tízmilliós vagy akár százmilliót érő gépeket nem biztosítottak. Amikor már megtörtént a baj akkor kereshetjük a hibást, de…
A Manitou sokoldalú munkatárs, de a vízen még nem tud járni. Vajon mennyi időbe került kiemelni?
A takarítás hiánya ezt is eredményezheti – nem érte volna meg egy egyszerű mosó beruházása? Alkatrészértékesítő kollégáink örömmel segítettek volna.
Mindannyian emlékszünk a 2010-es év belvizeire. A képen látható géppel egy ilyen területen dolgoztak. Többünkben, több kérdés is felmerülhet például – a talajminőség, -kötöttség – megéri rámenni egy ilyen területre? Egyértelműen nem. Ha mégis annak az eredményeként tönkremegy a talaj, óriási csapásokat produkálunk, amit utána többletköltség és sok munka árán helyre kell hozni. – Munkagép és erőgép kiválasztás! – Javaslom kérjenek szervizmérnöki segítséget, ezzel sok többletkiadástól kímélhetik meg a pénztárcájukat és sok fölösleges idegeskedéstől önmagukat. Jelen esetben a szakember véleményét kikérve, a domborzat és az időjárás ellenére a gép kapacitása a maximális lehetett volna.
Fertőzésveszély – tetanusz!!! Ilyen veszélyforrásokra is gondoljanak kérem! Felmerül a kérdés, hogyan lehet a karbantartás így elvégezni?
Kezelői gondatlanság
Egész évben folyamatosan tartunk kezelői oktatásokat, amelyeken biztosan nem tanácsoltuk volna az alábbi megoldásokat, illetve ha a gépkezelő ott lett volna és figyelt volna és be is tartotta volna az ott elhangzottakat, elő sem fordulhattak volna.
Túlterhelés! A nem megfelelő munkaeszköz-használat eredménye. A gabonakanál nem beton rakodására való.
Az erőgépben a vezető nem észlelt semmi gyanúsat? Vajon betartotta a munkagépre előírt sebességet? Egy kis odafigyeléssel, a kisebb hiba időbeni felismerésével elkerülhetőek a nagyobb bajok.
Ennek az akciónak az lett az eredménye, hogy elgörbült a gém. Örök érvényű szabály: minden eszközt a rendeltetésének megfelelően használjunk!
A gépkezelő kollega nem törődött a fizika alaptörvényeivel és a KRESZ szabályokkal.
Elektronikai hibaforrások
„Aki úgy gondolja, tanulni drága, próbálja ki, mennyibe kerül tudatlannak lenni.“ (Dolf de Roos)
Egyik leggyakoribb kérdés Chip tuning igen, vagy nem. A gyártók egyértelmű álláspontja, hogy TILOS. Beszerelése nem csak garanciavesztéssel jár.
A tekercsben hagyott hosszabbítón az átfolyó áram hatására hő keletkezik, ami a szigetelés olvadásához, kigyulladásához vezethet.
Szakszerűtlen javítás
A nyírócsavarnak funkciója van! Lehet hogy kényelmesebb, de biztosan nem éri meg a képen látható kivitelűre cserélni. A fenti esetben láthatóan a nyírócsavar épen maradt, de a vázat cserélni kellett.
A fenti megoldás nem csak esztétikailag hibás a szakszerűség is hiányzik, ami akár balesethez, személyi sérüléshez is vezethet.