„Sok üzemben ez egy 365-napos műszakot teljesítő gép.”

„Sok üzemben ez egy 365-napos műszakot teljesítő gép.”

Közel 25 éve vezette be a CLAAS az első teleszkópos rakodóját a piacra, amely mára Németország egyik piacvezető márkája lett. Norbert Täufert – aki már a kezdetekkor is a gépgyártónál dolgozott - kérdeztük a vetésizöld teleszkópos rakodó sikersztorijár

Mi köze van a teleszkópos rakodónak a vadászathoz? Ezzel a multifunkciós géppel számtalan dolgot meg lehet oldani, akár még egy magasles építésénél vagy felújításánál is használható. Ez azonban csak egy igazán szűk szelete a munkák azon széles körének, amit a vadászattal is foglalkozó teleszkópos rakodó tulajdonosok ki tudnak használni. Norbert Täufernek, aki jó 20 éve a CLAAS-nál a teleszkópos rakodók termékmenedzsere, a vadászat egyébként igazán szívügye. A hétvégén vagy szabadsága alatt jut arra ideje, hogy a hobbijának hódoljon. „Amikor a magaslesen ülök, élvezem a nyugalmat, a csendet, olyankor tudok igazán jól gondolkodni.” mondja a 63 éves szakember. „Ilyenkor jönnek egyre az új ötletek arról, hogyan is tudnánk a teleszkópos rakodónkat tovább fejleszteni.”

 

Az első CLAAS teleszkópos rakodó, a RANGER még farmotoros modell volt.

 

A RANGER-től a SCORPION-ig

A CLAAS teleszkópos rakodók történelmének 1996 óta része Norbert Täufer. Mindössze három évvel azelőtt vette fel a CLAAS a RANGER sorozattal az első vetésizöld teleszkópos rakodót kínálatába. Az akkor még farmotoros gépeket először egy angol vállalkozással, a Wordsworth-tal és annak leányvállalatával, a Sandersonnal gyártotta a CLAAS, majd átvéve a tejes felelősséget, maga állította elő ezeket. A 2001-es Agritechnica kiállításon a CLAAS bemutatta a RANGER-t váltó sorozatot, a TARGO-t, melyet 2005-ig a Catepillar-rel együttműködve gyártott. 

A TARGO-ról akkoriban többek között új fülkeformája miatt beszéltek az emberek. Hiszen ahelyett, hogy a piactársakéhoz hasonlóan egy első szélvédő és egy tetőablak lett volna rajta, a CLAAS a gyártók között először egy folyamatos, ívelt szélvédővel szerelte fel teleszkópos rakodóját. Ez egy kisebbfajta „forradalom” volt a teleszkópos rakodógép-gyártásban, hiszen ez a megoldás hatalmas mértékben növelte a kilátást a kabinból. Még manapság is van olyan gyártó, amelynél a szélvédőn keresztben egy merevítő zavarja a kilátást.

2005 óta dolgozik a CLAAS a német überlingeni székhelyű Kramer-Werken céggel kooperációban, ahol mostantól kezdve – a CLAAS követelményeinek és előírásainak megfelelően – az új SCORPION sorozatot is gyártják. A folyamatosan gyűjtött tapasztalatok alapján ismét számtalan újítást és módosítást végeztek az új sorozatban. Így került bele egy sikeres koncepció, a VARIPOWER fokozatmentes hajtásrendszer és egy új levegő-elvezetési rendszer teljesen automatikus ventilátor-fordító rendszerrel. Az Agritechnica kiállításon bemutatott új CLAAS teleszkópos rakodósorozatban egyértelműen nagy tudás és tapasztalat összegződik.

 

A TARGO sorozat ívelt szélvédője a teleszkópos rakodók gyártásánál egy kisebbfajta forradalom volt.

 

Megháromszorozott eladás

„Amikor a CLAAS-nál elkezdtem dolgozni, Németországban nem volt olyan nagy a kereslet a teleszkópos rakodók iránt, mint manapság.” emlékszik vissza Täufer úr. „Azidőben az összes gyártó együttesen évente körülbelül 450 gépet tudott a német piacon értékesíteni. Napjainkban a mezőgazdaságban évente körülbelül 1400 gépet lehet eladni. Az eladott gépek emelőereje is egyre csak nő.” Sőt, amikor a biogáz-erőművek robbanás-szerűen kezdtek elterjedni, akkor 1500 ilyen gépet is eladtak évente Németországban. A CLAAS ezekben az időkben a SCORPION 7040 sorozattal egy igazi slágerterméket dobott a piacra, hiszen ennek a felszereltsége kifejezetten a biogázüzemek speciális igényeihez lett szabva. „Ez egy olyan ötlet volt, ami vadászat közben jutott eszembe.” mosolyog a termékmenedzser. 

A teleszkópos rakodók egyre növekvő mezőgazdasági használatának oka a struktúraváltásban keresendő. Mialatt az üzemek egyre nagyobbak lettek, az anyagmozgatási és rakodási munkák mennyisége is egyre növekedett. „Amikor valakinek a homlokrakodós traktorjával a traktor munkaidejének már 70-80 százalékában anyagmozgatási munkákat végez, akkor már el kell azon gondolkodni, hogy valóban gazdaságos-e ez. Ekkor már ugyanis jobban megéri egy teleszkópos rakodóba befektetni, amelyik speciálisan az ilyen munkákra lett megtervezve, s amely nagyobb munkaeszközeivel gyorsabban tudja ezeket a munkákat elvégezni.” mondja Norbert Täufer.

 

Norbert Täufer a vetésizöld teleszkópos rakodók történetének már több mint 20 éve része.

 

Egyidejűleg technikus és tanácsadó

Norbert Täufer magát leginkább tanácsadónak tartja, habár valamikor tervező volt. A korábbi NSZK-ban a Chemnitz Egyetemen szerzett okleveles gépészmérnöki diplomát, s rögtön azt követően fejlesztési vezetőmérnökként kezdett el dolgozni.

A rendszerváltást követően több köztes munkahelyen dolgozott, többek között majdnem másfél évig a Kramer építőgépgyártó cégnél tevékenykedett, majd 1996-ban a CLAAS-hoz került. Tervezőmérnökként nagyon jól kiismeri magát a különböző technológiák között. Időközben ismert és elismert tervező és kivitelező lett. Täufer úr az vallja, hogy nagy szerencséje volt azzal, hogy szülőfalujából, a Mecklenburg-Vorpommern-i Sternbergből, amely egy 100 lelket számláló kis településről tudott dolgozni.

 

A SCORPION sorozattal a CLAAS piacvezető lett a német teleszkópos rakodók piacán.

 

Erősebb alkotórészek

Technikusként Norbert Täufer tudja, hogy a mezőgazdasági felhasználásra szánt teleszkópos rakodók részegységeinek sokkal erősebbnek kell lenniük, mint az építőipar teleszkópos rakodóié – az alváztól kezdve a tengelyeken, a nagyobb hűtőn és erősebb meghajtáson keresztül egészen a felépítményig. „Ezért van az, hogy a vetésizöld teleszkópos rakodók felé támasztott követelmény specifikációk a technikai elvárásokkal mindig tőlünk, Harsewinkelből származnak.” mondja Täufer. „És ha az ügyfelek azt mondják, hogy megéri CLAAS-t venni, mert azok sokáig használható gépek maradnak, akkor úgy érzem, elvégeztük a házi feladatunkat.”

A munkaeszközök megfelelő kínálata és méretválasztéka szintén fontos kérdés a rakodási munkák specialistáinak. „Az a cél, hogy a különböző típusokat úgy kombináljuk, hogy az egyes eszközökből a lehető legnagyobb teljesítményt lehessen kihozni. A CLAAS-nál ezért rengeteg listát készítettünk el, amikkel kereskedőinknek és partnereknek tanácsokat, javaslatokat adhatunk, hogy a különböző gyártók mely modelljei a mi gépeink közül melyikhez illeszthetők a legjobban.”

Täufer úr végül a CLAAS szervizhátterét nevezi meg egy további nagyon fontos sikerfaktorként. Hiszen a teleszkópos rakodóknál is alapvető fontoságú, hogy a szerviz és az alkatrészháttér bármikor, bárhol az egész világon elérhető legyen. „Nagyon sok üzemnél az év minden napján dolgozik a teleszkópos rakodó, ez a dolgok alfája és omegája sok helyen. És sajnos nem mindenhol figyelnek rá, takarítják és ápolják megfelelően, pedig minden nap használatban van. De akkor, amikor hirtelen nem működik, akkor veszik észre, milyen fontos, hogy rendelkezésre álljon.”

 

Forrás és kép: TRENDS magazin

Fordította: Vas Magdolna, marketingmenedzser

 

Elérhető

Kapcsolódó cikkek