3 ember, 2 gép, 1 vélemény

3 ember, 2 gép, 1 vélemény

2018. február 09. péntek.
  (Gépek)

Az AXIÁL Kft. által képviselt, hazai piacvezető Manitou folyamatosan újít, idén már rendelhetők voltak a kifejezetten mezőgazdasági NewAg széria típusai. A Szigetköz egyik meghatározó gazdaságában is egy Manitou MLT 737 130 PS+ mellett döntöttek.

A cég fő tevékenysége a tejtermelés, ez adja az árbevétel nyolcvan százalékát. Az állatok tömegtakarmányát – kukorica, silókukorica, takarmányfű – 800 hektáron termesztik. „Mivel AXIÁL-partnerek vagyunk nagyon régóta, először náluk nézünk körül, amikor gépvásárlásra gondolunk” – mondja Németh Attila ügyvezető. Ezt erősíti meg Suri László műszaki vezető is: „A második Manitoutól látok rá e típusokra. A 2005-ben vásárolt gépet idén áprilisban értékesítettük, közel 17 ezer üzemóra után is volt rá kereslet. Az is a történethez tartozik, hogy több márkát is megnéztünk, mielőtt a Manitou mellett döntöttünk. Elégedett voltam ugyan az előző Manitouval, de ha akarok venni egy új gépet, akkor azért szakmai kötelességem tájékozódni.”

Közben megérkezik a rakodógépek helyi mestere, Máté István, aki még Frak B 1-gyel kezdte a szakmát. „A téeszben raktam a cukorrépát vele, de 2003-tól már Manitouval dolgozom. Az elsőt egy bábolnai kiállításon láttam; a bemutatón szó szerint „elásta” magát, s nagyon ügyesen bánt az adaptereivel is. Ez az új gép nem unatkozik, igazi mindenes. Tavasszal a műtrágyarakodással kezdődik a munka java. Utána a trágyakezelés – kihordás a istállóból,plusz a szórás kidolgozása - , majd a szalma és a széna rakodása, meg a bálák többszöri megfogása következik. Az új gép már nagyon kifinomult, szinte simogatni kell a kezelőszerveket, s azonnal reagál.”

 

A műszaki vezető a mozgékonyságot emeli ki. „Hatszázas tehenészetünk van; az istállóink mélyalmos rendszerűek, korlátozott fordulási lehetőségekkel. Olyan gép kellett, amely alkalmas a magas falú Fliegl pótkocsik megrakodására trágyával. Az előző, 731-es Manitou 7 m magasságig tudta kiemelni a gémet, a 3 tonna kapacitással. Az új MLT 737 130 PS, ami 6,9 méter magasságig tud emelni és 3,7 tonna a maximális teherbírása. Az is lényeges különbség, hogy a száz helyett már 130 lóerős. Az új, Final Tier 4-es Deutz motor maximálisan megfelel az emissziós előírásoknak. Az MLT 737-es gyorsabb, nagyobb teljesítményű, 150 l/perces hidraulikaszivattyúja is kellemes meglepetés volt.

Választásunkat nagyban befolyásolta, hogy a Manitouval már voltak kedvező tapasztalataink. Persze nem öt perc alatt döntöttünk; a versenytárs forgalmazók is hoztak demógépet egy-két napra kipróbálni. A Manitou MLT 737 130 PS+ május óta több mint 1100 órát dolgozott. Ez idő alatt úgy tűnik, kevesebbet fogyaszt, mint az elődje. Igaz nem mértük, de azt mondom, hogy ha még az elődjével azonos lenne a fogyasztás, akkor is egyértelműen kedvezőbb a nagyobb motorteljesítmény, a komfortosabb munkakörülmények biztosította jobb kihasználtság, mint a 731-esé volt.”

 

 

Így van-e? – kérdem a gép kezelőjét. István elmondja, hogy az új gép egyértelműen többet tud elődjénél. „Jobban rááll a kezem, a több funkciót megszoktam már. Minden fázis finomabban működik, s az irányváltó, meg a kartámaszba épített joystick igazi varázslat. A kabin kényelmesebb, szebb és tágasabb is; mondhatnám tréfásan, hogy az ablaktörlő még a hajamat is megfésüli. A kilátás előre és felfelé egyenesen tökéletes; a nagy pótkocsikat is biztonsággal rakodom, mert a tetőrács minden egyes eleme más-más szögben áll. Az új fellépő biztonságos; nem csúszik meg rajta a csizma. Van egy külön belépő tér a kézifék mellett, az praktikus, nagyon jól meg van oldva. A fordulékonyság hasonló az elődjéhez, a kezelhetőség gyorsabb, úgyhogy meg vagyok elégedve.”

László ezekről maga is meggyőződött: jobban kézhez állnak a kezelőszervek, és egy mozdulattal több funkciót is lehet irányítani. Ezáltal felgyorsulnak a munkafolyamatok, nem kell még egy pedáljáték vagy egy plusz karhúzás. Egyszerre tudja billenteni, emelni, optimális pozícióba tenni a kanalat. Hogy viselkedik az új gép egyenetlen terepen? – kérdem. „Egyértelműen stabilabb, jobb a súlypont elhelyezése. Van egy billenés elleni biztonsági berendezés is. Kipróbáltam a kezelői figyelmetlenségre utaló jelzéseket, tetszenek, mert fokozzák a biztonságot. A megfordítható forgásirányú , automatikusan is működtethető vízhűtő ventilátor pedig szénabetakarításkor, és a poros, piszkos magtárban előnyös. A PowerShift sebességváltónak köszönhetően automatikus-, és hagyományos váltós üzemmódban is használható a gép. Ha a trágyadepó alatt beázik a talaj, az onnan kihordás mutatja meg igazán, hogy mennyire jó az a plusz 30 lóerő, és ezáltal a járóképesség. Gyors is a gép, ezt egy mellékúton „teszteltük”.

 

„Nekünk bevált ez a harmadik generációs Manitou. A szarvasmarha-tenyésztésben évente tízezer tonna trágya keletkezik, amelynek az összes mozgatása – kihordás az istállóból, depózás a területen – eléri akár a 14-15 ezer tonnát is. Emellett vannak még magtári munkák, az körülbelül 2500 tonna gabona mozgatását jelenti. Végül ezekhez jön még 14-16 ezer darab körbála-emelés, kétszeri megfogással. Mondhatom, hogy egy jó Manitou az állatok barátja, mert kiszolgálja őket; neki sosincs ünnepnap. Ráadásul a műtrágya meg a vetőmagos Big-Bag zsákok kezelésében is besegít a másik gépnek.”

István folytatja: „Eddig elkerültek a gondok, bár volt egy kisebb klímaprobléma, amit a csornai AXIÁL-os szerelő másnap már megjavított valami adapter, vagy panel cseréjével. Beiktattak egy elektromos kütyüt, s azóta minden szuperál. Túl vagyunk a szervizes olajcseréken is, minden rendben a géppel. Alapvetően a biztonság miatt szeretem ezt a Manitout. Tudom, hogy minden reggel el tudok vele indulni és jól fog dolgozni. Adtam is neki nevet, úgy hívom, hogy „Gepli” ez felénk dicsérő jelző. Szeretem, de azért féltem is ezt a gépet, ezért annyit megadok neki pluszban, hogy a vizet kicsit mellőzöm” – mondja, majd értetlenkedésemet látva hozzáteszi: „pénteken szoktam mosni, de most inkább levegővel fújom ki. Vannak olyan érzékeny pontjai, ahol nem szabad, hogy víz érje. A szalmát, port inkább lefújatom, de néha azért le kell mosni. Elvem, hogy többet levegővel, kevesebbet vízzel; még egy Mercedes elektronikája is érzékeny a vízre, párára!”

A Dunakiliti Agrár Zrt.-nél alapvetően pozitív a kép a Manitoukról. Mindig két gép dolgozik a cégnél, egyik a növénytermesztésben, másik az állattenyésztésben; az előbbi nagyon sokszor besegít a másiknak. Mivel már elöregedett, hamarosan cserére szorul, és talán ott is a Manitou vonalat kívánják erősíteni.

 

Szöveg: Dr. Soós D. Sándor, szakújságíró

Forrás és kép: AXIÁL Híradó különszám 2018. január 20-21. oldal