Jelzések és adalékok: mi van a flakonban?

Jelzések és adalékok: mi van a flakonban?

2017. július 26. szerda.
  (Alkatrészek)

„Olajrovat” cikksorozatunkban megismerkedhettek a hidraulika-, illetve motorolajakat azonosító és osztályozó jelölésekkel. Most a hajtóműolaj kerül középpontba. Cikk az AXIÁL Híradó 2017. 03. számából.

A hajtóműolaj komplexitásában felveszi a versenyt a motorolajjal. Korábban áttekintettük, hogy milyen egyéb funkciókat kell ellátnia a motorolajnak a kenés mellett. A hajtóműolaj is az alapolajhoz kevert, megfelelően beállított adalékanyagokkal nyeri el összetett tulajdonságait, teljesít többféle követelményt.

 

A hajtóműolaj funkciói:

- kenés, illetve a kopás mértékének csökkentése

- optimális folyási tulajdonság az ideális súrlódási folyamatokért

- korróziógátlás

- kompatibilitás a tömítőanyagokkal – különösen fontos, hogy az elektronikus vezérlőegységek, szenzorok is tolerálják

- a motorolajhoz hasonlóan nem habosodhat

- megbízható, stabil szerkezet

- széles hőmérséklet-tartományban ideális kenés

 

Különösen fontos, hogy esetenként rendkívül nagy nyomás alatt is megfelelő filmréteget képezzen, tehát ezt elősegítő adalékot tartalmazzon. Ezek az úgynevezett EP (extreme pressure, extrém nyomás) adalékok Jellemzően kén-, foszfor, illetve kénfoszfor-típusú vegyületek. 

 

Osztályozások

SAE – viszkozitás szerinti osztályozás: A motorolajéhoz hasonló a viszkozitás-, illetve teljesítményszint szerinti osztályozás. A hajtóműolajok viszkozitását a SAE szabvány szerint jelölik (SAE: Society of Automotive Engineers-t – Autóipari Mérnökök Társasága). A viszkozitási követelményeket gyártói előírások szabályozzák.  

API – teljesítményszint szerinti osztályozás: Az API (American Petroleum Institute) nemzetközi szabvány egyes kategóriái a hajtóműolaj alkalmazhatóságát mutatják. Ezen túlmenően, a motorolajakhoz hasonlóan, gépgyártói jóváhagyásokkal is találkozhatunk, ilyen például a Mercedes, a ZF, az MAN előírása. Az API-kategóriák jelölése GL-1-től GL-5-ig terjed. (A GL az angol „gear lubricant” kifejezésből származik.) Az egyes kategóriák eltérő teljesítményszintű és adalékolású hajtóműolajakat takarnak. A legáltalánosabban elfogadott szint a GL-4, ezenkívül a GL-5.

 

Kiemelten fontos mindig a gyártói előírásoknak megfelelő viszkozitású és teljesítményszintű hajtóműolajat választani.

 

UTTO és STOU olajak

„Alapfokú olaj-gyorstalpalónkon” említeni kell az UTTO és a STOU olajkategóriát. Mindkét név mozaikszó.

UTTO – Universal Tractor Transmission Oil, azaz univerzális traktor-erőátviteli olaj. Ezt speciálisan traktorokhoz fejlesztették ki. Előnye, hogy közös kenőanyagként használható az erőgépek hajtóművében, Power-Shift típusú nyomatékváltójában, differenciálművében, nedves fékrendszerében, valamint hidraulikus rendszerében. Hátránya, hogy rosszul viseli a keveredést: ha hidraulikaolajjal keveredik, a terhelés alatt kapcsolható váltók, illetve egyéb nagynyomású egységek kenése elmaradhat a kívánatos szinttől. Az UTTO típusú olajak nem alkalmasak motorolajnak!

STOU – Super Tractor Oil Universal, azaz szuper univerzális traktorolaj. A STOU olajok komplexitása lehetővé teszi a motorkenést is, minden téren kielégítik az erőgép kenőanyag-szükségletét. Az UTTO és STOU olajok is szigorú szabványoknak felelnek meg.

 

Ister Lub-Gear hajóműolaj

Az Ister kenőanyagcsaládból az Ister Lub-Gear SAE 80W-90 gépjárművek hajtóműveiben, sebességváltóiban, mezőgazdasági- és földmunkagépek erőátvételében, külső mechanikus hajtásokban alkalmazható.

Az API GL-4 teljesítményszintű hajtóműolaj EP-adalékot is tartalmaz – ez biztosítja a tartós olajfilmet, még nagy terhelés alatt is. 

 

Egyéb jellemzői:

- jó kenőhatás, csekély kopás

- igen jó oxidációs stabilitás

- magas hőmérsékletű alkatrészekkel érintkezve is ellenáll az öregedésnek

 

Tovább bővült az Ister kenőanyagkínálat

Az Ister kenőanyagok különféle kiszerelésekben kaphatók: a kezdeti 20 literes kanna mellett van 55 literes és 205 literes hordó is.

 

Forrás és kép: AXIÁL Híradó 2017. 03 szám