Ne csak megbirkózzon a legnagyobb teherrel, hanem dolgozzon könnyedén, mint egy primadonna, akinek megkoreografálják minden lépését. Ilyennek bizonyult a Hyundai 250D-9, amely idén állt szolgálatba a Liszt Ferenc repülőtéren, az Aeroplex Kſt -nél.
Az Aeroplex Közép-Európai Légijármű Műszaki Központ repülőgép-karbantartó bázisként 1992 óta létezik jelenlegi formájában. A Malév és a Lockheed Martin közös leányvállalataként jött létre, repülőgépek karbantartásával és ehhez kapcsolódó műszaki szolgáltatásokkal foglalkozik.
„Szakembereink folyamatosan dolgoznak többek közt a Ryanair-csoporthoz tartozó Lauda Europe teljes Airbus A320-as flottájának karbantartásán. A légitársaság tapasztalatai eddig is jó referenciaként szolgáltak a stratégiai szempontból fontos megállapodások megkötéséhez” – magyarázta Tóth Norbert. A ma már teljes mértékben magyar állami tulajdonú cég hangárkarbantartási vezetője hozzátette, hogy a világjárvány és a miatta elrendelt utazási korlátozások negatív hatásai jelentős mértékben érintették Európában és világszerte a légiközlekedést, így a repülőgép-karbantartó vállalatok működését is.
Ezzel szemben az Aeroplex egyetlen napra sem állt le, folyamatosan dolgoztak és dolgoznak. A cég tavaly év eleje óta 160 dolgozóval növelte létszámát, és folytatta beruházásait. Az új, szélestörzsű kereskedelmi repülőgépek befogadására képes hangárja 2022. február végére készül el. A hangárban egyszerre négy-hat keskenytörzsű vagy egy szélestörzsű repülőgépen lehet dolgozni. A plusz befogadóképesség azért vált szükségessé, mert megbízhatóságuknak köszönhetően a partnerek már előre lekötötték kapacitásukat.
„Az AXIÁL-lal korábban is jó kapcsolatot ápoltunk” – mutatott rá a szakember, hogy a felek már többször álltak üzleti viszonyban. Emiatt sem volt meglepő, hogy a legjobb konstrukciót most is a bajai központú cég adta. Mivel viszonylag nagy költségvetésű beruházásról volt szó, tenderen kellett végigfuttatni a beszerzést. A különböző paraméterek figyelembevételével nem is volt kérdés, hogy nyert az AXIÁL, illetve ezáltal Ferihegyre került a Hyundai 250D-9.
„Az új targonca nálunk legfontosabb paramétere a teherbírása, illetve az azonnali, korlátlan rendelkezésre állása” – hívta fel Tóth Norbert a figyelmet, hogy a komolyabb terhek mozgatása a repülőtéren nehézkesen volt megoldott. Amikor korábban a kilenc tonna fölötti tárgyakat – zömmel a repülőgép-hajtóműveket – vagy bármi más nagyobb terhet kellett mozgatniuk, jellemzően alvállalkozó segítségére szorultak. Ez viszont komoly szervezési munkát igényelt.
A repülőtéri tevékenység nagyon időérzékeny. Kínos helyzetek álltak elő, amikor az emelési szolgáltató alvállalkozónak a reggeli hidegben nem indult a kamionja, vagy bármi olyan váratlan körülmény jött közbe, amivel nem lehetett tervezni. „Ha csúszunk fél napot, az nemcsak a munka tolódásával jár, hanem jelentős költséget is okozhat, és piacvesztéssel fenyeget” – tette hozzá a karbantartási vezető. Sokszor nem tudták áthárítani a kárt az alvállalkozóra, de nem is az a cél, hogy bárkivel megtéríttessék. A legfontosabb, hogy el tudják végezni a munkát. Mivel az új hangár a közeljövőben elkészül, nagyon fontos, hogy a megnövekedett terhelés mellett a munkafolyamat biztos pontja legyen a tehermozgatás is. Nagy tömegeket kell mozgatni – le- és felemelni teherautóra –, ezt helyben, saját erőforrásból kiszámíthatóan tudják megvalósítani. A Hyundai 250D-9 erre a feladatra tökéletes választásnak bizonyult. Ezzel a targoncával az összes olyan hajtóművet meg tudják melyekkel jelenleg és a jövőben foglalkoznak.
„Igazi kezesbárány, nagyon szeretik a gépkezelők” – dicsérte az idén érkezett targoncát Tóth Norbert. Erős masina, méretéhez képest elképesztően agilis, pontosan irányítható, várakozásaikat maximálisan felülmúlja. Megbízható, kényelmes eszköz, s bár kívülről nagy monstrumnak tűnik, beleülve mégis élvezet vele a munka.
Egy repülőgép-hajtómű ára önmagában 2,5 millió és 15 millió dollár közötti. Éppen ezért komoly elvárás a rakodóeszköztől, hogy magas színvonalon működjön, biztonsági paraméterei gátolják meg, hogy egy hidraulikus vagy mechanikus meghibásodás esetén leessen a rakodott áru vagy sérülés keletkezzen benne. Ilyenkor könnyen keletkezhetnek több millió dolláros plusz javítási költségek, amit nem nagyon szeret senki megtéríteni. Ezért nagyon fontos, hogy a lehető legmegbízhatóbb és legkiszámíthatóbb munkaeszközzel dolgozzanak.
Amikor megvásárolnak egy gépet, figyelembe veszik a hozzá tartozó szervizszolgáltatást, alkatrészellátást is. Mivel hosszabb idő óta szoros az együttműködés az AXIÁL és az Aeroplex között, nem is volt kérdés, hogy a szerviz- és alkatrészhátteret is tőlük veszik igénybe. „Nyilván arra számítunk, hogy belátható időn belül nem nagyon lesz szükség az időszakos karbantartásokon kívül másra” – hangsúlyozta. Az árát tekintve is tartós befektetésnek minősül ez a targonca, így az AXIÁL-ra hosszú távon számítanak. „Az új hangár építésével – nem árulok el titkot –, terveink még nem érnek véget. Mindenképpen szeretnénk további bővülést elérni akár a magyar, akár a regionális piacon, így építünk a jó üzleti kapcsolatokra”.
Nagyon fontos a targoncát kezelő személy gyakorlata is. Az AXIÁL nagy figyelmet fordít arra, hogy üzembe helyezés előtt felkészítse a szakembereket. A cégen belül több, kisebb targonca működik, a kezelők közösen használják a gépeket. Azért támaszkodnak az osztott munkavégzésre, hogy például egy betegség ne akadályozza a feladatok elvégzését. A napi rutinban jellemzően kevesen ülnek fel a Hyundaira, ennek ellenére szükséges a megfelelő ismerettel, gyakorlattal rendelkező beugró, hiszen a repülőgép-karbantartás 24 órás tevékenység.
Szöveg: Viniczai Sándor
Fotók: AXIÁL Kft., Aeroplex Kft.
Forrás: AXIÁL Híradó 2021. évi 5. szám